TÜNDÉREK NAPJA


Fairy Day #FairyDay

Ma ünnepeljük a Tündérek napját. Szinte minden nép mondavilágában szerepelnek ezek a mesebeli lények. A tündérek képzeletbeli mágikus tulajdonsággal bíró lények, mesékben gyakran szerepelnek, de más irodalmi műfajban is előfordulhatnak. A Tünde női nevet Vörösmarty Mihály alkotta a tündér szóból. (Első ízben a Csongor és Tünde című drámai költeményében bukkant fel.) Újabban a Tündér is anyakönyvezhető név lett.

A tündékről nekem alapvetően mindig Tolkien Gyűrűk Ura trilógiájának tündéi (eredetiben elfek) jutnak eszembe - egy régebbi írásomból idéznék, ahol asztrológiailg jártam körbe az alakjukat, hogy vajon milyen jegy analógiáit hordozhatják?


A GYŰRŰK URA ASZTROLÓGIAI SZEMPONTBÓL

(részlet)


A tündék, mint faj a MÉRLEG, és a Gyűrűk Ura történetének korában, már erőteljesen HALAK analógiákat hordoznak.
A MÉRLEG nagyvonalú és széleskörű érdeklődésű. Tevékenységük kifelé forduló, szétterjedő lesz, s a múltból magukkal hozott tapasztalatok alapján a sok ellentét közt igyekszenek egyensúlyt teremteni. Öntudatuk, mely a Zodiákus előző két jegyében , az Oroszlánban magára ébredt, a Szűzben pedig már korlátozni próbálta az Én túlzó törekvéseit, a MÉRLEG önösségének új színt ad: öntudatos, önérzetesen büszke, de kevésbé önző, s ebben is arra törekszenek, hogy egyensúlyt találjanak önmaguk és a külvilág érdekei között. .
"A tündék voltak az Elsőszülöttek. Ők a legidősebb és legbölcsebb beszélő faj. Kortalanok és halhatatlanok." (Orlando Bloom/Legolas)
Általában mindennél jobban a kiegyenlítésre , a harmónia helyreállítására irányítják a figyelmüket, tevékenységüket is ennek a célnak a szolgálatába állítják. A rendet és rendszerességet igyekeznek átélni a magasabb rend keresésében: törvényt, ellentéteket áthidaló és összehangoló nagy rendet akarnak, melyben az arányosság vénuszi elve, az értelem és a szellem uralkodik.
“Hatalmas, különleges lények.” (Liv Tyler/Arwen)
Erőik új célok felé fordulnak, mint a vele szemben álló, polárisan kiegészítő jegyben a Kosban, de a lendület nem öncélú és heves, hanem kimért meggondolt és célkitűző.
„A tündék méltóságteljesek és mindig harcra készek.” (Orlando Bloom/Legolas)


A MÉRLEGBEN értelmi-szellemi eszközökkel megy végbe az igyekezet a szembenálló erők leküzdésére, elsősorban a kiegyenlítés, a kiegyezés módszerével. Nincs éles és kemény szembefordulás, hanem diplomatikus hajlékonyság, rábeszélőképesség társul a kellemes, tetszetős kiegyensúlyozott érintkezési formákkal, melyek vénuszi eredetűek.


"A világot jobbá teszi az, hogy a tündék is részesei. Művésziek és gyönyörűek. A föld rengeteg öröme és szépsége a tündéktől származik." (Peter Jackson rendező)
Jog és igazság, becsület és mások megbecsülése lép itt előtérbe, s a formák nagy jelentőséget kapnak. A formák azonban nem üres formaságok, hanem értelmet nyernek és határozott céljuk van, amely szintén a harmóniát, az éles ellentétek áthidalását szolgálja.
“Ég veletek, s kísérjen utatokon a tündék, emberek és minden szabad nép áldása!” (Elrond – Völgyzugolyban)
A szépség eleme már nemcsak az anyagformáló készségből ered, mint a Bikában, hanem a világosan látott és tudott szellemi törekvések táplálják és magas színvonalú művészet "grand art" az eredmény (l. Völgyzugoly építményei vagy Caras Galadon).
"Hihetetlenül magasak és elegánsak. Sok szempontből ők a történet angyalai. Egyfolytában körülveszi őket ez az aura." (Ngila Dickson jelmeztervező)
"Ám a tündék ideje lejárt. Elhagyjuk e partokat." (Elrond a filmben)

A HALAK mint a Zodiákus utolsó jegye ismét negatív irányba tér és koncentrálja erőit. De az előző fokozatokon már mindent végigpróbált és átélt a lélek és többé már nem találnak határozott és kézzelfogható, anyagias vagy földies vagy akár értelmi-szellemi célt, amely új feladatokat állíthatna elébük.


"A tündék életébe beköszöntött az ősz. Elhagyják Középföldét, hogy a szent földekre menjenek. Tudják, hogy kezd eljárni felettük az idő." (Richard Taylor látványtervező)
Koncentrált erői ezért nemcsak befelé hanem kifelé is áradnak, mert nincs többé különbség a "benn" és a "kinn" között; a lélekben minden találkozik, minden egyetlen nagy értelmet kap. A HALAKBAN a Mindenség ébred öntudatra s a maga tudata szétárad a mindenségben. Szinte öntudatlan azonosulással kapcsolódik bele a világba, s többé nem az anyagba zárt világgal, hanem az anyagon keresztül is megnyilvánuló, minden korlátozáson túllépő szellemvilággal lép kapcsolatba megérzések, látnoki felismerések, titokzatos sugallatok szólnak hozzájuk, s a legmagasabb szinten prófétai elhivatottságot adnak a HALAKNAK:

A mindenségbe kiáradó érzés mellett eltörpül, szinte megsemmisül az Én és az önösség; a lélekben határtalan emberszeretet ébred, melynek gyökere az a felismerés, hogy egyek vagyunk, testvérek vagyunk mindnyájan, az Én és a Te közt nincs többé válaszfal. Míg a Vízöntőben a lélek még a korlátozások lerombolására törekedett, addig a HALAKBAN már kijutott a határtalanságba, az egyetemességbe.
„Ifjak és öregek egyszerre...telve élettel és mégis oly szomorúan.” (A könyvben)

Igy ment végbe a nagy kör: a lélek fejlődésének hatalmas ciklusa. Ahogy a kezdő fokozatok az Én még alig-alig ébredt öntudatra (l. a valákkal együttlakozó tündék - Szilmarillok), ugyanúgy a végső fokozatban ismét feloldódik, szétárad az önösség, az Egó. Ez a tökéletes révbejutás, a kör vége (a tündék visszatérése a valák birodalmába).
"A Három Gyűrű hatalmának vége. Eljött az ideje az Emberek uralmának."(Galadriel Szürkerévben, a filmben)


"Átadja a fáklyát az emberi fajnak. Szerintem a nézőnek szegezi ezzel a kérdést: >>Mit fogsz tenni a Földdel, Középföldével? A miénk ez az Édenkert, és most te Ember, te leszel felelős érte.<< Ez nagyon mély üzenet." (Cate Blanchett/Galadriel)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése