FILMEK ÉS CSILLAGOK 8.


MULANDÓSÁG, VÁLTOZÁS ÉS AZ ÉLET FELSZÓLÍTÁSA A FEJLŐDÉSRE

(Rüdiger Dahlke és Margit Dahlke "A Hollywood-terápia" c.könyve nyomán)

A 8.életszínpad szembesít minket a polarítás végletes tapasztalataival. A legkeményebb, legmélyebb lelki síkon kényszerülünk annak megélésére, hogy egyszerre van bennünk a világos és a sötét, vagyis magunkban hordozzuk mind a mennyországot mind a poklot.

Az igazi fejlődés, ennek az életszínpadnak a fő témája mindig azt jelenti, hogy megvilágítjuk az árnyékunkat, kegyetlenül őszinték vagyunk önmagunkhoz és felismerjük hogy nemcsak egy szenvedő áldozat él bennünk, hanem egy gátlástalan tettes is. A 8. életszínpad folytonos külső és belső változást követel tőlünk. Ez a halj meg és szüless újra  alapelve. A jó és rossz étékitéletmentes együttműködése, és az ezáltal lehetségessé váló győzelem a belső sárkány, azaz önmagunk felett: ez a 8. életszínpad nagy misztériuma és nagy ajándéka.



A 8. ház: a változás és átalakulás háza

A 8. házhoz a Plútó köthető, illetve a Skorpió jegy. Ez a legtranszcendentálisabb, legmélyebb ház, itt találhatóak meg tudatalattink rejtett, elfojtott tartalmai, a lelkünkben lezajló folyamatok, élet és halál.. A jegy szülöttei folyamatos elégedetlenségben élnek, állandóan változtatnának, alkalmazkodás helyett a világot akarják a saját képükre formálni. A szélsőségek, extremitások háza is ez, a jegy szülötteinek hatalmas energiák állnak rendelkezésére, de sokszor rosszul használják fel ezeket, így nem idegen tőlük a hatalommal való visszaélés, a manipuláció és a különböző függőségek. A házhoz tartoznak még az anyagiak, a pénz is.
Kulcsszavak: szélsőségek, extremitás, átalakulás, mélység, tudatalatti, elfojtás, szexualitás, pénz, manipuláció, hatalom, sors, titok, tagadás, újjászületés


A Skorpió jegy általános jellemzése


Legmagasabb szinten a Skorpió a lélek rejtelmei felé fordul, elvonul a külvilágtól, elszakad a fizikai valóságtól. Legyőzi saját korlátait, szabadon járja belső útjait.
Középső szintjén az anyag megismerésén át szeretne eljutni a lét értelméhez, de pont vizsgálatának tárgya akadályozza meg ebben, mivel képtelen túllépni a fizikai valóságon.
Legalacsonyabb szintjén az anyagi lét csapdájában vergődik, az érzékek felfokozásával próbál meg kilépni szorongásából, csapongó szexualitásba, kéjbe, végletes birtoklásba menekül.

Fekete hattyú (2010)

A visszahúzódó, anyja árnyékában élő balerina Nina elnyeri a Hattyúk tava előadás címszerepét. A művészeti vezető Leroy tökéletesnek titulája a lányt a szerepre, azonban kétségei vannak a lány képességeit illetően a fekete hattyú megformálásban. Mindkét szerep más egyéniséget igényel, azonban mindkét szerepet ugyanazon táncosnak kell előadnia. Míg a fehér hattyú az ártatlanságot és a kecsességet, a fekete az érzékiséget és csalfaságot hívatott megtestesíteni. Leroy úgy véli egy másik balett-táncos lány, a könnyed és laza Lily jobban képes megformálni a hattyú fekete énjét.

Az öldöklés istene (2011)


Két tizenegy éves forma srác összeakasztja a bajszát a helyi játszótéren. Az eredmény: felduzzadt ajkak és törött fogak. Ezután az „áldozat” szülei meghívják a „támadó” szüleit az otthonukba, hogy megbeszéljék a történteket. A szívélyes csacsogásból azonban hamar borotvaéles szituáció lesz, ugyanis kiderül, hogy mind a négy szülő nevetséges elképzelésekkel és groteszk előítéletekkel rendelkezik. Egyikük sem úszhatja meg a küszöbön álló csetepatét.

Napfivér, Holdnővér (1972)


Franceso, a gazdag kereskedőcsalád sarja a tizenkettedik századi Itáliában, Assissi városában él. Barátaival együtt léhűtő életmódot folytat. Ám a Perugia ellen vívott háborúból egy egészen más ifjú tér vissza. A fogságból megszökött, betegséggel küszködő Francesco megvilágosodik, felfedezi az élet apró örömeit, a madarak énekét. Ennek hatására szakít korábbi életével, és családját elhagyva Istennek szenteli életét. Kolduló szerzetesként, a saját kezével épít templomot. Francescónak és tanainak egyre több követője akad.

Halálsoron (1999)


Paul Edgecomb börtönőrként szolgál a Cold Mountain fegyház siralomházában a múlt század harmincas éveiben. Az E blokkban halálraítéltek várják, hogy végig menjenek a halálsoron – a folyosón, amely a villamosszékhez vezet. Edgecomb úgy gondolja, már semmilyen meglepetés sem érheti. Ám minden megváltozik, amikor új rab érkezik az E blokkba. Az óriás termetű fekete férfit, John Coffeyt az esküdtszék két fehér gyermek meggyilkolásáért ítélte halálra. A férfi azonban egyáltalán nem tűnik gyilkosnak, sőt, egészen különös képességekkel rendelkezik. Stephen King regényéből.

Végzetes vonzerő (1987) 


Michael Douglas játssza Dan Gallagher-t, a New York-i ügyvédet, aki randevúzik a csábító Alex Forrest-tel (Glenn Close), míg felesége (Anne Archer) távol van. Dan később félresöpri az affért, mint apró kisiklást, és lezártnak tekinti az ügyet. De Alexet nem lehet lerázni. Sem most, sem holnap, semmikor, még akkor sem, ha tönkre kell tennie Dan családját ahhoz, hogy megtartsa a férfit.



Csodabogár (1996) 


Mindenki jól ismeri a városban George Malleyt, az ügyeskezű autószerelőt, aki nemcsak megbízható barát, hanem jó szakember is. Ám 37. születésnapján megváltozik minden: a férfin korábban sohasem tapasztalt tudásszomj vesz erőt. Kiderül, hogy intelligenciája páratlan, ugyanakkor ez a frissen szerzett tudás ráruházza a másság terhét is. George-nak el kell viselnie, hogy kivételes képessége eltávolítja korábbi környezetétől, barátai lassan elhidegülnek tőle, mert nem értik, hogy mi is történt vele.

St. Vincent (2014) 


A film egy 12 éves fiúról szól, akinek szülei épp most váltak el és kell valaki az életébe, amibe belekapaszkodhat. Végül a szomszédban lakó öregemberben találja meg ezt a valakit, nyugdíjas szomszédjában, St. Vincent De Van Nuys-ban. Az egyetlen szépséghiba a történetben, hogy a férfi magatartása nem éppen példamutató: élete az alkohol, a szerencsejáték és az örömlányok körül forog.

A ruhakészítő / A varrónő 


Rosalie Ham 2000-ben megjelent azonos című regénye alapján készült a The Dressmaker című film, amely Tilly Dunnage (Kate Winslet) ruhatervező és szabó kalandjáról szól, aki az 1950-es években hazatér szülőföldjére a Dungatar nevű városkába Ausztráliába, ahol nem csupán ő lepi meg az ott élő népeket, de azok is őt. A büszke és vonzó nőszemély ugyanis még tízévesen szökött el otthonról, miután tévesen egy gyilkosság elkövetésével vádolták meg és Európában felnőve a párizsi divatvilág egyik elismert neveként vált híressé. Azonban odahaza ezt persze nem tudják róla, miként azt sem, hogy mi fán terem a párizsi divat. Tilly viszont nemcsak, hogy a nevét tisztázandó hazautazik, de a tervezői tudományát is megmutatja nekik, többek között azzal, hogy szívdöglesztő nőt varázsol az egyszerű lélek Trudy Prattből (Sarah Snook), csakhogy arra még ő sem számít, hogy időközben beleszeret a melegszívű és vele kezdettől fogva barátságos Teddy McSwiney-be (Liam Hemsworth).

A szem tükrében (2014)

Dr. Ian Gray molekuláris biológus a szem evolúcióján keresztül az emberi lét keletkezését kutatja. Egy este futó kalandba keveredik Sofival, az egzotikus fiatal nővel, aki gyökeresen más véleménnyel van a világ teremtéséről. Évekkel azután, hogy Sofit tragikus körülmények között elveszítette, Dr. Gray és asszisztense, Karen fantasztikus felfedezést tesznek, amely alapjaiban rengetheti meg a tudományos világot. A munkáját és a magánéletét kockára téve az orvos Indiába utazik, hogy szembenézzen az igazsággal. 

A táncos (2016) 


Loïe Fuller volt a Folies Bergères egyik primadonnája a 20. század fordulóján, aki ihletet adott Toulouse-Lautrecnek és a Lumière testvéreknek is. A film  a bonyolult kapcsolatot dolgozza fel közte és a protezsáltja és riválisa, Isadora Duncan között.




A nővérem húga (2009)


Sara (Cameron Diaz) és Brian (Jason Patrick) élete örökre megváltozik, amikor kiderül, hogy a kétéves kislányuk leukémiás. A szülők sajátos utat választanak, Jesse és Kate mellé vállalnak egy harmadik gyereket, hogy ő majd donorként megmenthesse Kate-et. A 11 éves Andromeda (Abigail Breslin), szülei tudtán kívül felkeresi a híres ügyvédet, Alexandert (Alec Baldwin), és pert indít a szülők ellen saját teste feletti jogának visszaszerzése miatt.

Ne engedj el! (2010) 


Kathy, Tommy és Ruth gyerekkorukat Hailshamben, egy angol bentlakásos iskolában töltötték. Ám a látszólagos idill mögött a jövőjüket érintő sötét titokra bukkannak. Amint elhagyják az iskolát, és egyre közelebb kerülnek elkerülhetetlen végzetükhöz, mely felnőttként vár rájuk, barátságukat olyan kínzó érzelmek árnyékolják be, mint a szerelem, a féltékenység és az árulás.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése