Üdv Raccoon Cityben - A Resident Evil 25.évfordulójára

 

Ma ünnepli 25. születésnapját a Resident Evil (avagy Biohazard) sorozat, ami megmutatta, miért nem szabad kozmetikai szerekkel felelőtlenül kísérletezgetni. ☺

Pontosan 1 éve kezdtem el ismerkedni és játszani ezzel a világgal. Addig azt hittem a franchise egyenlő a Milla Jovovich-os Kaptáros filmekkel, pedig dehogy! Aztán hál'istennek, valahogy belefutottam a Resident Evil-es animációs filmekbe, legelsőnek a Damnation (Kárhozat) címűbe. Na ott aztán egyből belehabarodtam Leon Kennedy karakterébe - és a többi már történelem, ahogy mondani szokták...

A Resident Evil, Japánban Biohazard egy japán média-franchise, ami az ugyanazon című túlélőhorror-videójáték-sorozattal indult el. Később filmadaptációk, könyvek, képregények, akciófigurák is készültek a sorozat és szereplői alapján. A játékokat a Capcom fejlesztette és Mikami Sindzsi tervezte. 

Miután megnéztem az animációs trilógiát (Degeneration, Damnation és Vendetta), elolvastam a magyarul (és aztán az angolul) fellelhető könyveket. Amelyekből az elsőt a Borzalmak kastélyát nagyon hülyeségnek tartottam a játék ismerete nélkül, ám a Holtak városa így is elvarázsolt. Aztán pedig még két manwát is sikerült begyűjtenem ebben a tárgykörben az egyik az RE 6 előjátéka volt. Ugyanis elsőként ezzel, a Resident Evil 6-tal játszottam/unk a férjemmel. Ebből is látszik, hogy korántsem kronológiai sorrendben haladtam és haladok, hanem a saját tempómban fedezem fel ezt az világot. Az RE 6 után jött a Resident Evil2 Remakje (ez volt eddig a legfélelmetesebb), aztán a Resident Evil (az eredeti), és a Resident Evil Zero, majd a Resident Evil Revelations 2 (ez volt eddig a legnyomasztóbb), majd a Resident Evil Revelations. Most éppen a Resident Evil 5-nél tartunk....

Ebben az évben pedig jön a játékok 8.része Village címmel, ill. egy Netflixes animációs sorozat és egy élőszereplős mozi Welcome to Raccoon City címmel.


Ami megfogott: az ijesztő játékmenet, a csodálatos hősök, akik igazi karakterek (utoljára ennyi szimpatikus szereplőt a Star Warsban és a Gyűrűk urában láttam) és az igazán gonosz, ikonikus ellenfelek. Jólesően 90-es évekbeli a felfogása is: itt a nők még nők, a férfiak, férfiak, a hősök jók még ha néha el is bizonytalanodnak, a az ellenfeleik pedig gonoszak, minden maszatolós árnyalgatás nélkül. Arról nem is beszélve, milyen csodásan reflektált a játék számomra a tavaly kezdődő járványhelyzetre és pandémiára  a világon, hiszen ez az egész világ a vírusok kutatásán és rossz célokra való felhasználásán alapul 

Nem célom itt hosszasan taglalni ezt a világot, de gondoltam, ha már most ünnepli a 25.évforulóját a franchise, nézzünk bele asztrológus szemmel is, vajon mitől lett ilyen stabilan sikeres ez a világ?



Maga a játék jellegét tekintve erőteljesen marsikus (erőszak, vér, lövöldözés) és plutói (egyfajta transzformáció, élőholtak és biológiai fegyverek, bioterrorizmus) analógiákat hordoz. Mellette pedig ott a Szaturnusz is, az elkerülhetetlen halál és veszteség bolygóanalógiája is, amely nemcsak a kiirtandó szörnyeket sújtja, hanem sokszor hőseinket is. Ezenfelül a Szaturnusz talán hordozza a kísérletezéssel  társadalmi felelősségvállalás kérdését - amelyet nagyon sokszor boncolgatnak a játékok és kapcsolódó anyagok során.  A Mars és a Szaturnusz pedig együtt is állnak az induló képletben! 
A másik érdekesség, hogy a Jupiter amely a társadalmi rendet, a törvényt hivatott és a bőséget képviselni, az kísértetiesen rímel arra, hogy itt is a Bakban áll romlásban, mint majd 25 évvel később amikor világméretű járvány tört ki, amit most is nyögünk....
Nemcsoda, hogy ezen analógialáncok mentén szépen lehet szublimálni a való világ hasonló történéseit, így a tavaly kezdődött pandémiát is.

Maga a játék hivatalos megjelenése 1996. március 22-én történt. sajnos az órát értelemszerűen nem tudjuk, de ilyenkor a déli 12 órás állásokban is sok minden megmutatkozhat  magára a játékok tartalmára ill. az egész franchise-ra vonatkozólag. Először is ami érdekes az maga a képletkontúr: a Víz elem dominál, némi Földdel, de a Tűz és a Levegő szinte  teljesen hiányzik. Vagyis meglepően érzelmi alapú a játék (ezt majd alátámasztja a Hold és Vénusz helyzete is), elég kézzelfoghatóan (Föld elem) hiszen konkrétan játszol vele, benne élsz ebben a világban. Viszont nem a kommunikációról és nem az életörömről szól (mondjuk furcsa is lenne, miután zombiapokalipszis a téma). :D  



A dinamikák közül a kardinális és a változó ugrik ki, érthetően hiszen azért nem egy életre szóló tevékenység, beleugrasz,végigcsinálod kezded a következőt. 

Nézzük mely bolygók állnak a legjobban a képletben és azok mit jelentenek? Legnagyobb méltósága a Napnak, Holdnak, Vénusznak van. A Nap egzaltált a Kosban, a Hold egzaltált a Bikában, a Vénusz uralomban van a Bikában. A Nap és a Hold kiemelten a férfi-női szerepeket - érdekes módon már  a nagy XXI.sz-i egyenlőségesdi előtt a Capom kiemelten vigyázott rá, hogy a játszható karakterek mindig egyenlően legyenek: egy nő - egy férfi felállásban (ritkább kivételektől eltekintve). A Vénusz és a Hold pedig mindkettő maga is az érzelmek jelölője, egy szilárd jegyben. Tehát aki megkedveli ezt a világot, már nehezen szabadul belőle. Nem mellesleg a Vénusz a pénzügyek és a romantika jelölője is: nemcsak szép pénzt hozott a Capcom konyhájára ez a franchise, hanem a játékokban a romantika is fel-feltűnik, bár nagyon szemérmes és visszafogott módon (ám épp ettől jobban megmozgatta mindig is a játékosok fantáziáját  mint a manapság dívó nyílt szexjelenetek).

A Nap (mint a tudatos én) pedig azért a Mars uralma alatt áll a képletben, azért ne feledjük mégiscsak egy lövöldözős véres, erőszakos játékvilágról beszélünk. A Mars és a Szaturnusz együtt állnak a Halakban és egymást lerontják (sújtják). Talán ezért nem is annyira agyatlanul erőszakos, mint lehetne, de azért a vér és a halál (Mars és Szaturnusz) összefonódik benne. Érdekes módon a Merkúrt mindkettő lesújtja azaz tényleg nem a kommunikáció a lényeg a játékban (nem egy szerepjáték). A Jupiter is fallban (esésben) van a képletben, és a játékok világában éppen a rend a törvényesség borul fel, ez ellen küzdenek mindig a játékosok.




A Plútó mint az átváltozás, transzformáció jelölője a Nappal áll trigonban, és kifejezi a játékok lényegét alkotó vírusok által létrehozott mutánsok lényegét. Az Uránusz a Vízöntőben az új, számítógépes (játék) korszak kezdetét jelöli (1990-es évek!). A Bak Neptunusz pedig egy Föld jegyben a fantázia szárnyalását lehúzza a földre: mindegyik játék jellemzője a sötét, esős, komor hangulat.

Arab pontok

Az arab pontok közül a Gyilokpont a Rákba esik, és ura a Hold egzaltált, vagyis abszolút jelzi, hogy azért ez egy gyilkolásról szóló játéksorozat, A Holddal viszont a Gyerekpont áll együtt - valószínüleg a fiatalabb korosztálynak szánták a játékot, s egyébként olvastam is a Twitteren olyan visszaemlékezést aki szó szerint a Resident Evil-lel nőtt fel.

A Halál és a Győzelem pont ura is a Szaturnusz - ez a kettő szintén együttjár a játékokban.

A Hivatás pontja viszont a Bikában van, neki az uralmi Vénusz az ura vagyis jelzi, hogy ez egy elkötelezett cél a cég életében és történetében is, nemcsak egy összegányolt pénzkereső játék. A Tudás, ismeretek, hírnév pont is itt van a Bikában - az elején "véletlenszerűen" elhelyezett kezdőtörténet és karakterek mára több évtizedes háttértörténetté nőtték ki magukat. Plusz arról se felejtkezzünk el, hogy általában a fejtörők (puzzle) is komoly szerepet játszanak a játékok menetében. Sőt mozikba került a Kaptár-sorozat is, főszerepben Milla Jovovich-csal, amit ugyan a kritikusok ekéztek, és sok köze nem volt az alapanyaghoz, a kasszáknál azonban tarolni tudott.

A Szerencsepont az Oroszlánban van (valószinűsithetően) az ura a Nap pedig szintén egzaltált. Igazán szerencsésen nyúltak ehhez a témához, hogy még most 25 évvel később is, már számtalan zombis és szörnyfilmen túl is, tetemes rajongótábort és új meg új kiadásokat mondhat magáénak a cég. Az Örökség pontja is az Oroszlánban van (fix jegyben), szintén egy egzaltált Nap úrral, a jubileum így garantált volt :D



A Bátorság pontja viszont egyrészt a Merkúr másrészt a Jupiter uralma alatt van és mindkettő romlásban - elég vicces egybeesés, hiszen alapvetően nullázza le ez a játék a bátorságodat (csak meg kell nézni a neten a félelemtől visongó játékosokat!).

Állócsillagok

A Mars és a Szaturnusz a Scheat állócsillaggal állnak együtt .  Okosság, bátorság és szépség általi sikert ígér, de nem mindig tisztességes úton. Hatását változatosnak tartják. Megnyilvánulhat igen fejlett értelmi képességek kialakulásában, de kedvezőtlen pozícióban veszélyekre, szerencsétlenségre, tömegkatasztrófákra, öngyilkosságra, életveszélyre is utalhat.  


A következő állócsillag a Vega, Bak 15 fok 19 percén áll együtt a Jupiterrel. Hatását ellentmondásosnak tartják, kedvező pozícióban gazdagságot is jelenthet. Jó pozícióban szokatlan utakon járó, szellemi törekvéseket, kivételes tehetséget ad. 


Athla köre

Ez egy érdekes technika: a régiek nemcsak az Asc-t nézték, hanem a Szerencsepont jegyétől is számoltak egy elforgatott horoszkóppal. Itt a Szerencsepont jegye a kezdőpont, az Asc. Jelen esetben az Oroszlán az, aminek az ura a Nap mint mondtam egzaltált, tehát eleve jó kilátásokkal kecsegtetett a projektet tekintve.


A 12.ház, azaz a Rák jegye a "sikeresség az elérendő célokban" témát képviseli, a Rákba kerül így, és ura a Hold ismét egzaltált, azaz ez is a franchise sikerét segíti elő.
a 2.ház itt pont a "háborúskodás, utazás külföldre" témát képviseli. Ez itt a Szűzbe esik, ura a Merkúr, amely romlásban van. Ez így vicces, mert érték vádak pl. a Resdient Evil 5-öst: "többen rasszizmust kiáltottak, hiszen egy fehér férfi feketékre lövöldözött" Ám pont az afrikai országok, amelyekben forgalmazták, oldották föl ezt a konfliktust, mert éppen hogy büszkék voltak arra, hogy belekerülhettek mint helyszín és szereplők ebbe a világba. 


A 10. ház ebben a rendszerben a "jellemvonások, karakter, életmód" témát képviseli. Ez itt Bikába esik, benne van az uralmi Vénusz és az egzaltált Hold. Erre utaltam már, hogy nagyon szeretetreméltó karaktereket sikerült eddig felvonultatni, akikhez érzelmileg is tud kötődni az ember. 
a 8.h. a "társadalmi rang és megbecsülés" a Halakba esik egy arculati Marssal, terminus szerinti Szaturnusszal, ám romló Merkúrral és az ura a Jupiter is romlásban. azért ismerjük el, egy videójáték világ, bármennyire is szeretik a rajongói, eléggé marginális dolog megbecsülés szempontjából.
a  "veszélyek" háza a 7.h. ami itt a Vízöntő jegye, ura a Szaturnusz terminusban (azaz nagy, kivédhetetlen veszélyek nem várhatóak), de le is rontja a Mars. Vagyis ahogy az előbbi esetben is az RE 5-nél a rasszizmus vádja vagy a Kaptár-filmsorozat játékokat meghazudtoló mivolta sem tudja megrendíteni a Capcom zászlóshajóját. Ugyanígy a 4.h. mint "jogi ügyek, pereskedés" (Skorpióban) ura az előbb említett Mars sem jellemző a játék történetére.

Remélem, sikerült ezen apropó alkalmából egy sor érdekes technikát bemutatni, amely nem szokványos  a mai radix és eseményhoroszkóp-elemzésekben, de mindenképp figyelemreméltóak. 

Mindenesetre boldog évfordulót Capcomnak és a Resident Evilnek és legalább mégegyszer ugyanennyi sikeres évet!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése