Mit szimbolizálnak a karakterek?
Legolas sinda tünde,
Bakacsinerdőből, Thranduil tündekirály fia. Nevének jelentése: zöld levél,
zöldlomb. Valószínüleg 2931 éves a Gyűrű Háború idején (a film alapján). A Hk
3018-ban hírvivőként Völgyzugolyba ment, részt vett Elrond tanácsában. A Gyűrű
Szövetség tagja lesz a tündék képviseletében. Bár elöször szörnyen utálják
egymást Gimlivel, a törppel, Lórienben végül összebarátkoznak és aztán életük
végéig barátok maradnak. Lórienben Galadriel óva inti Legolast a Tengertől,
mert ha egyszer meglátja, ő is el fog már vágyódni Középföldéről.
A Szövetség felbomlása
után Aragornnal és Gimlivel a két elrabolt hobbit (Pippin és Trufa) után
erednek. A Fangorn erdőnél találkoznak az újjászületett Gandalffal, majd vele
együtt Edorasba vágtatnak. De Legolast annyira elbűvöli az ősi erdő, hogy
megfogadja egyszer még visszatér ide.
A Helm-szurdokban együtt
harcol a rohírokkal a vasudvardi orkok és uruk-haiok ellen. Utána követi
Aragornt a Holtak Útján és a Szürke Csapat (az északról jött kószák) tagja
lesz. Harcol a kalózok ellen Umbarnál.De ott meglátja a Tengert, és beteljesül
Galadriel jóslata, attól kezdve már nem szabadulhat a vágytól Tündehon és
Valinor után.
Utána azonban még együtt
küzd az emberekkel a pelennori és a morannoni csatában egyaránt.
A Gyűrű Háború után
ígéretéhez híven ellátogat Gimlivel Anglarond csillogó barlangjaiba, és aztán a
Fangorn erdőbe is. Utána Ithiliában (Faramir hercegségében) alapít telepeket a
bakacsinerdei tündékkel és begyógyítják a háború okozta sebeket. Ithilia nekik
is köszönhetően újra gyönyörű virágoskert lesz.
Nk. 120-ban, Elessar
király halála után egy szürke hajót épít Ithiliában és végighajózik vele az
Andúinon, majd ki a Tengerre. Úgy mondják vele ment Gimli a törp is. E hajó
távozásával ért véget Középföldén végérvényesen a Gyűrű Szövetsége.
A tündék, mint faj a
MÉRLEG, és a Gyűrűk Ura történetének korában, már erőteljesen HALAK analógiákat
hordoznak.
A MÉRLEG nagyvonalú és
széleskörű érdeklődésű. Tevékenységük kifelé forduló, szétterjedő lesz, s a
múltból magukkal hozott tapasztalatok alapján a sok ellentét közt igyekszenek
egyensúlyt teremteni. Öntudatuk, mely a Zodiákus előző két jegyében , az
Oroszlánban magára ébredt, a Szűzben pedig már korlátozni próbálta az Én túlzó
törekvéseit, a MÉRLEG önösségének új színt ad: öntudatos, önérzetesen büszke,
de kevésbé önző, s ebben is arra törekszenek, hogy egyensúlyt találjanak
önmaguk és a külvilág érdekei között. .
"A tündék voltak az Elsőszülöttek. Ők a legidősebb és
legbölcsebb beszélő faj. Kortalanok és halhatatlanok." (Orlando Bloom/Legolas)
Általában mindennél jobban
a kiegyenlítésre , a harmónia helyreállítására irányítják a figyelmüket,
tevékenységüket is ennek a célnak a szolgálatába állítják. A rendet és
rendszerességet igyekeznek átélni a magasabb rend keresésében: törvényt, ellentéteket
áthidaló és összehangoló nagy rendet akarnak, melyben az arányosság vénuszi
elve, az értelem és a szellem uralkodik.
“Hatalmas, különleges
lények.” (Liv
Tyler/Arwen)
Erőik új célok felé
fordulnak, mint a vele szemben álló, polárisan kiegészítő jegyben a Kosban, de
a lendület nem öncélú és heves, hanem kimért meggondolt és célkitűző.
„A tündék méltóságteljesek
és mindig harcra készek.” (Orlando Bloom/Legolas)
A MÉRLEGBEN
értelmi-szellemi eszközökkel megy végbe az igyekezet a szembenálló erők leküzdésére,
elsősorban a kiegyenlítés, a kiegyezés módszerével. Nincs éles és kemény
szembefordulás, hanem diplomatikus hajlékonyság, rábeszélőképesség társul a
kellemes, tetszetős kiegyensúlyozott érintkezési formákkal, melyek vénuszi
eredetűek.
"A világot jobbá teszi az, hogy a tündék is részesei.
Művésziek és gyönyörűek. A föld rengeteg öröme és szépsége a tündéktől
származik." (Peter Jackson rendező)
Jog és igazság, becsület
és mások megbecsülése lép itt előtérbe, s a formák nagy jelentőséget kapnak. A
formák azonban nem üres formaságok, hanem értelmet nyernek és határozott céljuk
van, amely szintén a harmóniát, az éles ellentétek áthidalását szolgálja.
“Ég veletek, s kísérjen
utatokon a tündék, emberek és minden szabad nép áldása!” (Elrond – Völgyzugolyban)
A szépség eleme már
nemcsak az anyagformáló készségből ered, mint a Bikában, hanem a világosan
látott és tudott szellemi törekvések táplálják és magas színvonalú művészet
"grand art" az eredmény (l. Völgyzugoly építményei vagy Caras Galadon).
"Hihetetlenül magasak és elegánsak. Sok szempontből ők a
történet angyalai. Egyfolytában körülveszi őket ez az aura." (Ngila Dickson
jelmeztervező)
"Ám a tündék ideje lejárt. Elhagyjuk e partokat." (Elrond a filmben)
A HALAK mint a Zodiákus
utolsó jegye ismét negatív irányba tér és koncentrálja erőit. De az előző
fokozatokon már mindent végigpróbált és átélt a lélek és többé már nem találnak
határozott és kézzelfogható, anyagias vagy földies vagy akár értelmi-szellemi
célt, amely új feladatokat állíthatna elébük.
"A tündék életébe beköszöntött az ősz. Elhagyják Középföldét,
hogy a szent földekre menjenek. Tudják, hogy kezd eljárni felettük az
idő." (Richard
Taylor látványtervező)
Koncentrált erői ezért
nemcsak befelé hanem kifelé is áradnak, mert nincs többé különbség a
"benn" és a "kinn" között; a lélekben minden találkozik,
minden egyetlen nagy értelmet kap. A HALAKBAN a Mindenség ébred öntudatra s a
maga tudata szétárad a mindenségben. Szinte öntudatlan azonosulással kapcsolódik
bele a világba, s többé nem az anyagba zárt világgal, hanem az anyagon
keresztül is megnyilvánuló, minden korlátozáson túllépő szellemvilággal lép
kapcsolatba megérzések, látnoki felismerések, titokzatos sugallatok szólnak
hozzájuk, s a legmagasabb szinten prófétai elhivatottságot adnak a HALAKNAK:
A mindenségbe kiáradó
érzés mellett eltörpül, szinte megsemmisül az Én és az önösség; a lélekben
határtalan emberszeretet ébred, melynek gyökere az a felismerés, hogy egyek
vagyunk, testvérek vagyunk mindnyájan, az Én és a Te közt nincs többé
válaszfal. Míg a Vízöntőben a lélek még a korlátozások lerombolására
törekedett, addig a HALAKBAN már kijutott a határtalanságba, az egyetemességbe.
„Ifjak és öregek
egyszerre...telve élettel és mégis oly szomorúan.” (A könyvben)
Igy ment végbe a nagy kör:
a lélek fejlődésének hatalmas ciklusa. Ahogy a kezdő fokozatok az Én még
alig-alig ébredt öntudatra (l. a valákkal együttlakozó tündék - Szilmarillok),
ugyanúgy a végső fokozatban ismét feloldódik, szétárad az önösség, az Egó. Ez a
tökéletes révbejutás, a kör vége (a tündék visszatérése a valák birodalmába).
"A Három Gyűrű hatalmának vége. Eljött az ideje az Emberek
uralmának."(Galadriel Szürkerévben, a filmben)
"Átadja a fáklyát az emberi fajnak. Szerintem a nézőnek
szegezi ezzel a kérdést: >>Mit fogsz tenni a Földdel, Középföldével? A
miénk ez az Édenkert, és most te Ember, te leszel felelős érte.<< Ez
nagyon mély üzenet." (Cate Blanchett/Galadriel)
Láthatjuk, hogy Legolas is
hozza MÉRLEG , a vénuszi analógiákat.
Esztétikus, szép és mindig
tiszta.
"Vig [Viggo] tündefiúnak hívott, én meg őt piszkos embernek.
Tündeként soha egy karcolás nem esett rajtam, soha nem piszkolódtam be. Vig meg
folyton izzadtan és véresen került ki a csetepatékból. Ilyenkor azt mondta
nekem: -Ó menj és manikűrözd a körmeidet!”" (Orlando Bloom/Legolas)
Szerintem Legolas
karakterében a MÉRLEG mellett talán még tüzes jegyként a NYILAS érhető tetten.
„Legolas alapjában véve
harcos. A Szövetségben ez a szerepe.” (Orlando Bloom/Legolas)
Ráadásul a MÉRLEG
uralkodója a VÉNUSZ szépen harmonizál a NYILAS uralkodójával a JUPITERREL.
Mindkettő jóindulatú szerencsebolygó. És az nehezen lenne állítható, a Hk.
Tündéiről, hogy rosszindulatúak lennének. A szépség, a nemesség, a jóindulat
minden teremtett lélek iránt, az emelkedettség és pajkosság egyaránt
megnyilvánul Legolas jellemében.
“Ha Legolasra gondolok, egy
macska jut eszembe. Mindenki látta már, milyen az amikor egy macska hirtelen
felugrik az asztalra, aztán hirtelen megtorpan, meg se moccan, csak csendben
figyel. A macskák sosem tűnnek merevnek vagy nehéznek, mindig kecsesek,
légiesek és mintha állandóan be lennének kapcsolva. Nos, Legolas is ilyen.” (Orlando Bloom/Legolas)
A NYILAS erői pozitív
irányban kifelé fordulnak és szétáradó tevékenységekben jutnak kifejezésre. A
NYILAS a világban, a külső kapcsolatokban az életben igyekszik érvényt szerezni
törekvéseinek pl. elhagyja Bakacsinerdőt, hogy megmentse Középföldét.
A NYILASBAN megnyilvánuló
Jupiteri hatás kiáradó emberszeretetet és jóindulatot ad, joviális vonások
lépnek előtérbe: jókedély, barátkozó, életörömöket kedvelő hajlam, amely mind a
társas közösség céljait szolgálja.L. Bakacsinerdei élet, közösség a
Szövetségben-
“ A tündérek nem is
hasonlítanak a mesebeli manókra vagy tündérkékre. Roppant testi és szellemi
erővel rendelkeznek, sőt, nagyhatalmú, bővérű személyiségek!” (Orlando Bloom/Legolas)
A NYILAS a fehér asztal
mellett is az együttműködés magasabbrendű célját tudja előmozdítani s ha köben
a maga jólétére és az élet kellemességeire is gondol, ez nem alacsonyrendű
vonás benne, hanem csak természetéből ered.
“Éomer:- Se szünet, se
kilöttyintés”
Gimli: - Visszafolyatás sincsen!
Legolas: - Szóval ez amolyan ivóverseny?
Gimli: - Aki állva marad, az nyer!
(---)
Legolas: - Érzek valamit! Bizseregnek az ujjaim, Azt hiszem,
becsíptem!
Gimli: - Hej, nem megmondtam, a tünde nem bírja az italt! [nagy
zajjal felborul a székével]
Legolas:- Ime a bajnok! [Gimli fellé intve].” (Edorasban- a filmben)
A szélesebbkörű rend, az
emberi élet tevékenységeinek közös feladatok felé fordítása az egészséges
erőkifejtés való hajlam mozgás- és versenykedvelővé teszi a NYILAST.
Ez nemcsak életigenlő
öröm, és az erőket értelmes célra irányító törekvés benne, hanem alkalom arra
is, hogy a hasonló hajlamúakat egyesítve, megszervezve, ismét a tevékeny és
pozitiv irányba ható erők közösségét rendjét teremtse meg.
“Legolas: - A végeredmény
42!
Gimli: - 42? nem is rossz ez egy hegyesfülű tünde herecegecskétől.
Én magam viszont épp a 43-on üldögélek!” (A Helm-szurdoki csata után – a filmben)
De érdekli minden, ami a
közösség és a társadalom együttes munkálkodásával összefügg s mindebben a
kiegyensúlyozott rendet, a már meglevő rendszert akarja szolgálni. A NYILAS
ezért bizonyos mértékben konzervatív, nem igyekszik újítani. Végül is Középfölde
megmaradásáért száll harcba Legolas is.
A fennálló szentesített
rendet oly nagyra becsüli, hogy hajlamos a világegyetem nagy rendjével
azonosítani, olyan értelemben, hogy a kiegyensúlyozott rendet az isteni rend és
törvény megnyilatkozásának é földi képviselőjének tekinti.
Erős hitének ugyanakkor
megvan az árnyoldala is. Talán annyira meg van győződve arról, h. Megtalálta a
bölcsek kövét, h. Nem vizsgálja meg alaposan önmagát és nem szemléli egészséges
kritikával azt ami csodálattal tölti el. A mély meggyőződés révén kialakulhat
benne az az érzés, hogy kiválasztott, valami fontos küldetés végzésére
hivatott, azaz missziója van, amelyről a többieket is meg kell győznie.
Elhivatottságot érez és ez a véleménye mindenre feljogosítja. A lelke mélyén biztos
abban, h. Mások nem tudják olyan pontosan mint ő, h. mi a jó nekik.
„Legolas...ő aztán eleget
látott már. Hihetetlenül tapasztalt,. Ami azt illeti, furcsa lenne, ha máshogy
lenne, végül is 2931 éves! De sosem lehet tudni, mi jár a fejében. Megközelíthettelen,
távol áll az élettől. Ő a Szövetség szeme és füle, tárgyilagos és szenvtelen,
de képes összpontosítani és halálos biztonsággal használja az íját. Ezt a
bonyolult személyiséget kellett megjelenítenem.” (Orlando Bloom/Legolas)
Legolas büszkén képviseli
a tündéket, ezért néha olyasmit mond, ami önteltnek tűnik, pedig nem annak
szánja.
„ Én azt mondom, ha szántani
kell, szántson a szántóvető, ha úszni, ússzon a vidra, s ha könnyű lábbal futni
a fű vagy lomb fölött – vagy épp a havon – fusson a tünde.” (Legolas a könyvben - A
Gyűrű Szövetsége)
A NYILASBAN több a pozítiv
életigenlés, mint a világtól való elforduló aszkétai hajlam, sőt az utóbbi
rendszerint hiányzik belőle: ugyanis kedveli akifinomult formákat,
szertartássoságot, az ünnepies külsőségeket, a népes gyülekezete és az ilyen
alkalmakkor való szereplést.
Pl. Legolasék
végeérhetetlen küzdelmeket folytatnak Bakacsinerdőben az óriáspókok és orkok
ellen, de azért arra is szakítanak időt, hogy vadászatokat, lakomákat és
énekversenyeket rendezzenek..
„Ahol énekelnek, ott
nyugodtan maradhatsz, mert a gonoszoknak nincsenek dalaik.”(német közmondás)
A NYILAS életigenlése és
életszeretete még az állatvilágra is kiterjed, de itt is a hasznos, mozgékony
és nemesebb állatokat kedveli, elsősorban a lovat., kutyát s mint vadász, a
büszke trófeát jelentő nagyvadat.
„ De Legolas kérte, vegyék
le a lóról a nyerget és a zablát. Nincs rá szükségem – mondta -, könnyedén a
hátára szökkent, s a rohírok meglepetésére Arod szelíden tűrte.”(Legolas a könyvben)
A NYILAS általában kerüli
a problémákat, úgy aztán sokszor csak látszólagos az egyensúly körülötte.. Pl.
Legolas nem vesz részt a Szövetségen belüli csatározásokban.
Mert a NYILAS nem hajlandó
tudomásul venni a forrongó, feszült megoldatlan problémákat, ezekben csak
lázadást lát, amelyek szerinte elkerülhetők volnának, ha mindenki elfogadná a
fennálló rend szépen kidolgozott elveit.
De azért jó szíve van és
hajlandó tanulni. Legolas Gimlivel kötött barátsága pedig sok mindenre
megtanítja és sok mindenre rányitja a szemét, amit Bakacsinerdőben élve sosem
vett volna észre.
“- Azok még boldogabb idők
voltak, a népek barátságban éltek, még a törpök és a tündék is.
- Nem a törpök bűne, hogy ez a barátság megszakadt – mondta Gimli.
– Még sosem hallottam, hogy
ez a tündék hibája lenne – replikázott Legolas.
– Én hallottam már ezt is,
azt is – mondta Gandalf. - De most nem vvagyok hajlandó bíráskodni- És nagyon
kérlek mindkettőtöket, téged is Legolas és téges is Gimli,legyetek végre jó
barátok és segítsetek nekem!” (A Gyűrű Szövetsége)
Legolas fejlődési tengelye
a NYILASBÓL az IKREKBE vezet. A szubjektív, fennkölt és némileg esendő
fensőbbségtudatból, abból hogy csakis az ő véleménye számítson eljut oda, hogy
valóban képes elfogadni a tőle eltérő véleményeket is, hitvallásokat,
életstílusokat, embereket és népeket.
Az utazás kezdetén Legolas
és Gimli minduntalan szúrkálják egymást és nagy a feszültség kettejük közt,
maradványaként a két nép (és apáik) közti bizalmatlanságnak.
„ -A fene a törpökbe és a
vastag nyakukba! - mondta Legolas” (A Gyűrű Szövetsége)
Miután azonban Móriában
egymás mellett harcolnak, megtanulják kölcsönösen tisztelni a másikat. Lórienbe
érve pedig ez az elismerés csodálatba csap át, mely később mély és tartós
barátsággá alakul.
Felismeri, hogy minden
lényt el kell fogadnia a vágyaival, reményeivel és félelmeivel együtt, és ez a
szemléletmód végül odavezet, hogy olyan utakat keres, amelyen járva mindenki
azt találja meg, ami az ő élete szempontjából a legjobb. Immár senkit és semmit
nem zár ki, hanem minden elfogad és értékeli az élet sokszínűségét. Esetleg
érdeklődni kezd a szociális és társadalmi problémák iránt is. L. entek, törpök,
rohaniak, hobbitok, gondoriak, Ithilia, Anglarond...
Igy egységet teremt az
egymással ellentétes tulajdonságokból: a csodálatos, hatásos, jelentőségteljes
események iránti vágya a tárgyilagosság révén életközeli formát ölt. Képes
arra, hogy hatalmas látomásokat váltson valóra. Az élet elviszi azokra a
helyekre és rendelkezésére bocsájtja azokat az információkat, amelyekre
szüksége van az úton, pl. Lórienben Galadrieltől.
Nagyon jók a megérzései,
amelyek megmondják neki, hová kell elmennie ahhoz, hogy megtalálhassa amire
szüksége van. Egészséges önbizalom alakul ki benne és kiváncsi mindarra amit az
élet kínál anélkül, hogy szem elől tévesztené célját.
„ Én nem hiszem, hogy az
erdő rossz szándékú lenne, akármit mesélnek róla.” (Legolas a könyvben – A
Két Torony)
Összegezve, és ismét
segítségül híva a a Symbolon kártyákat, Legolas alapkarakterének a MÉRLEG-NYILAS
kártyának magát a Symbolont kapjuk, mikor is a feladat az, hogy ahelyett hogy
hibákat keresne partnerében, társaiban (ami visszalépést jelentene) tudatosan
kell előre néznie és meglátnia magasabb cél értelmét. Egy olyan célét, amely
nem szubjektív igényei kielégítésére szolgál, hanem egy szellemi összetartozás
megszületéséhez vezet. Utja végére érve ez a lap a „szerencse” jelentését
hordozza. Ez olyan boldogságot jelent, ami az együttlétből fakad, és ami
kreativitása és elevensége által verekedte át magát a kapcsolat szellemi
fejlődésének lépcsőfokain. Az útját kísérő és útbaigazító varázsszó így hangzik
:”Te én vagyok!” A társnak, aki egy vagy több elveszett részt testesít meg, az
a feladata, hogy e részeket visszaültesse belé. Ezeket a részeket úm. ismét fel
kell vennie belső családja körébe. Az így létrejövő kapcsolat/ok tágabb
látókörűvé, nyitottabbá és világosabbá (Egész-szé), ezáltal pedig boldogabbá
tesz. Ez a boldogság nem azonos azzal, amit remélünk és kívánunk magunknak. Ott
áll a kapcsolatok útján, készen arra, hogy megjelenjen, a bizalomból nő, annak
a bizalmából, hogy nehéz időkben is képesek vagyunk továbbmenni, és magában
hordozza annak az isteni szikrának az emlékezetét, ami vezethet bennünket és
ami újra egyesíti az eltörött symbolont. Ez nem jelent mást, mint hogy
emlékezzetek: egymás részei vagytok. Ne dobjatok el mindent rapszodikusan,
amint nehézségek merülnek fel. A szent liget templomának sok oszlopa van,
amelyeket nem lehet könnyelműen kitörni. És talán azt a sokféle lényt szimbolizálják,
akik szeretnének újra együtt, egy világban élni békésen (l. Negyedkori
Középfölde).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése