A gyűrűk Ura szereplői asztrológiai szempontból - Legolas


LEGOLAS

Mit szimbolizálnak a karakterek?

Legolas sinda tünde, Bakacsinerdőből, Thranduil tündekirály fia. Nevének jelentése: zöld levél, zöldlomb. Valószínüleg 2931 éves a Gyűrű Háború idején (a film alapján). A Hk 3018-ban hírvivőként Völgyzugolyba ment, részt vett Elrond tanácsában. A Gyűrű Szövetség tagja lesz a tündék képviseletében. Bár elöször szörnyen utálják egymást Gimlivel, a törppel, Lórienben végül összebarátkoznak és aztán életük végéig barátok maradnak. Lórienben Galadriel óva inti Legolast a Tengertől, mert ha egyszer meglátja, ő is el fog már vágyódni Középföldéről.
A Szövetség felbomlása után Aragornnal és Gimlivel a két elrabolt hobbit (Pippin és Trufa) után erednek. A Fangorn erdőnél találkoznak az újjászületett Gandalffal, majd vele együtt Edorasba vágtatnak. De Legolast annyira elbűvöli az ősi erdő, hogy megfogadja egyszer még visszatér ide.
A Helm-szurdokban együtt harcol a rohírokkal a vasudvardi orkok és uruk-haiok ellen. Utána követi Aragornt a Holtak Útján és a Szürke Csapat (az északról jött kószák) tagja lesz. Harcol a kalózok ellen Umbarnál.De ott meglátja a Tengert, és beteljesül Galadriel jóslata, attól kezdve már nem szabadulhat a vágytól Tündehon és Valinor után.
Utána azonban még együtt küzd az emberekkel a pelennori és a morannoni csatában egyaránt.
A Gyűrű Háború után ígéretéhez híven ellátogat Gimlivel Anglarond csillogó barlangjaiba, és aztán a Fangorn erdőbe is. Utána Ithiliában (Faramir hercegségében) alapít telepeket a bakacsinerdei tündékkel és begyógyítják a háború okozta sebeket. Ithilia nekik is köszönhetően újra gyönyörű virágoskert lesz.
Nk. 120-ban, Elessar király halála után egy szürke hajót épít Ithiliában és végighajózik vele az Andúinon, majd ki a Tengerre. Úgy mondják vele ment Gimli a törp is. E hajó távozásával ért véget Középföldén végérvényesen a Gyűrű Szövetsége.


A tündék, mint faj a MÉRLEG, és a Gyűrűk Ura történetének korában, már erőteljesen HALAK analógiákat hordoznak.

A MÉRLEG nagyvonalú és széleskörű érdeklődésű. Tevékenységük kifelé forduló, szétterjedő lesz, s a múltból magukkal hozott tapasztalatok alapján a sok ellentét közt igyekszenek egyensúlyt teremteni. Öntudatuk, mely a Zodiákus előző két jegyében , az Oroszlánban magára ébredt, a Szűzben pedig már korlátozni próbálta az Én túlzó törekvéseit, a MÉRLEG önösségének új színt ad: öntudatos, önérzetesen büszke, de kevésbé önző, s ebben is arra törekszenek, hogy egyensúlyt találjanak önmaguk és a külvilág érdekei között. .

"A tündék voltak az Elsőszülöttek. Ők a legidősebb és legbölcsebb beszélő faj. Kortalanok és halhatatlanok." (Orlando Bloom/Legolas)




Általában mindennél jobban a kiegyenlítésre , a harmónia helyreállítására irányítják a figyelmüket, tevékenységüket is ennek a célnak a szolgálatába állítják. A rendet és rendszerességet igyekeznek átélni a magasabb rend keresésében: törvényt, ellentéteket áthidaló és összehangoló nagy rendet akarnak, melyben az arányosság vénuszi elve, az értelem és a szellem uralkodik.

Hatalmas, különleges lények.” (Liv Tyler/Arwen)

Erőik új célok felé fordulnak, mint a vele szemben álló, polárisan kiegészítő jegyben a Kosban, de a lendület nem öncélú és heves, hanem kimért meggondolt és célkitűző.

A tündék méltóságteljesek és mindig harcra készek.” (Orlando Bloom/Legolas)

A MÉRLEGBEN értelmi-szellemi eszközökkel megy végbe az igyekezet a szembenálló erők leküzdésére, elsősorban a kiegyenlítés, a kiegyezés módszerével. Nincs éles és kemény szembefordulás, hanem diplomatikus hajlékonyság, rábeszélőképesség társul a kellemes, tetszetős kiegyensúlyozott érintkezési formákkal, melyek vénuszi eredetűek.

"A világot jobbá teszi az, hogy a tündék is részesei. Művésziek és gyönyörűek. A föld rengeteg öröme és szépsége a tündéktől származik." (Peter Jackson rendező)

Jog és igazság, becsület és mások megbecsülése lép itt előtérbe, s a formák nagy jelentőséget kapnak. A formák azonban nem üres formaságok, hanem értelmet nyernek és határozott céljuk van, amely szintén a harmóniát, az éles ellentétek áthidalását szolgálja.

Ég veletek, s kísérjen utatokon a tündék, emberek és minden szabad nép áldása!” (Elrond – Völgyzugolyban)

A szépség eleme már nemcsak az anyagformáló készségből ered, mint a Bikában, hanem a világosan látott és tudott szellemi törekvések táplálják és magas színvonalú művészet "grand art" az eredmény (l. Völgyzugoly építményei vagy Caras Galadon).


"Hihetetlenül magasak és elegánsak. Sok szempontből ők a történet angyalai. Egyfolytában körülveszi őket ez az aura." (Ngila Dickson jelmeztervező)

"Ám a tündék ideje lejárt. Elhagyjuk e partokat." (Elrond a filmben)

A HALAK mint a Zodiákus utolsó jegye ismét negatív irányba tér és koncentrálja erőit. De az előző fokozatokon már mindent végigpróbált és átélt a lélek és többé már nem találnak határozott és kézzelfogható, anyagias vagy földies vagy akár értelmi-szellemi célt, amely új feladatokat állíthatna elébük.

"A tündék életébe beköszöntött az ősz. Elhagyják Középföldét, hogy a szent földekre menjenek. Tudják, hogy kezd eljárni felettük az idő." (Richard Taylor látványtervező)

Koncentrált erői ezért nemcsak befelé hanem kifelé is áradnak, mert nincs többé különbség a "benn" és a "kinn" között; a lélekben minden találkozik, minden egyetlen nagy értelmet kap. A HALAKBAN a Mindenség ébred öntudatra s a maga tudata szétárad a mindenségben. Szinte öntudatlan azonosulással kapcsolódik bele a világba, s többé nem az anyagba zárt világgal, hanem az anyagon keresztül is megnyilvánuló, minden korlátozáson túllépő szellemvilággal lép kapcsolatba megérzések, látnoki felismerések, titokzatos sugallatok szólnak hozzájuk, s a legmagasabb szinten prófétai elhivatottságot adnak a HALAKNAK:
A mindenségbe kiáradó érzés mellett eltörpül, szinte megsemmisül az Én és az önösség; a lélekben határtalan emberszeretet ébred, melynek gyökere az a felismerés, hogy egyek vagyunk, testvérek vagyunk mindnyájan, az Én és a Te közt nincs többé válaszfal. Míg a Vízöntőben a lélek még a korlátozások lerombolására törekedett, addig a HALAKBAN már kijutott a határtalanságba, az egyetemességbe.

Ifjak és öregek egyszerre...telve élettel és mégis oly szomorúan.” (A könyvben)




Igy ment végbe a nagy kör: a lélek fejlődésének hatalmas ciklusa. Ahogy a kezdő fokozatok az Én még alig-alig ébredt öntudatra (l. a valákkal együttlakozó tündék - Szilmarillok), ugyanúgy a végső fokozatban ismét feloldódik, szétárad az önösség, az Egó. Ez a tökéletes révbejutás, a kör vége (a tündék visszatérése a valák birodalmába).

"A Három Gyűrű hatalmának vége. Eljött az ideje az Emberek uralmának."(Galadriel Szürkerévben, a filmben)

"Átadja a fáklyát az emberi fajnak. Szerintem a nézőnek szegezi ezzel a kérdést: >>Mit fogsz tenni a Földdel, Középföldével? A miénk ez az Édenkert, és most te Ember, te leszel felelős érte.<< Ez nagyon mély üzenet." (Cate Blanchett/Galadriel)

Láthatjuk, hogy Legolas is hozza MÉRLEG , a vénuszi analógiákat.
Esztétikus, szép és mindig tiszta.

"Vig [Viggo] tündefiúnak hívott, én meg őt piszkos embernek. Tündeként soha egy karcolás nem esett rajtam, soha nem piszkolódtam be. Vig meg folyton izzadtan és véresen került ki a csetepatékból. Ilyenkor azt mondta nekem: -Ó menj és manikűrözd a körmeidet!”" (Orlando Bloom/Legolas)

Szerintem Legolas karakterében a MÉRLEG mellett talán még tüzes jegyként a NYILAS érhető tetten.

Legolas alapjában véve harcos. A Szövetségben ez a szerepe.” (Orlando Bloom/Legolas)




Ráadásul a MÉRLEG uralkodója a VÉNUSZ szépen harmonizál a NYILAS uralkodójával a JUPITERREL. Mindkettő jóindulatú szerencsebolygó. És az nehezen lenne állítható, a Hk. Tündéiről, hogy rosszindulatúak lennének. A szépség, a nemesség, a jóindulat minden teremtett lélek iránt, az emelkedettség és pajkosság egyaránt megnyilvánul Legolas jellemében.

Ha Legolasra gondolok, egy macska jut eszembe. Mindenki látta már, milyen az amikor egy macska hirtelen felugrik az asztalra, aztán hirtelen megtorpan, meg se moccan, csak csendben figyel. A macskák sosem tűnnek merevnek vagy nehéznek, mindig kecsesek, légiesek és mintha állandóan be lennének kapcsolva. Nos, Legolas is ilyen.” (Orlando Bloom/Legolas)

A NYILAS erői pozitív irányban kifelé fordulnak és szétáradó tevékenységekben jutnak kifejezésre. A NYILAS a világban, a külső kapcsolatokban az életben igyekszik érvényt szerezni törekvéseinek pl. elhagyja Bakacsinerdőt, hogy megmentse Középföldét.

A NYILASBAN megnyilvánuló Jupiteri hatás kiáradó emberszeretetet és jóindulatot ad, joviális vonások lépnek előtérbe: jókedély, barátkozó, életörömöket kedvelő hajlam, amely mind a társas közösség céljait szolgálja.L. Bakacsinerdei élet, közösség a Szövetségben-

A tündérek nem is hasonlítanak a mesebeli manókra vagy tündérkékre. Roppant testi és szellemi erővel rendelkeznek, sőt, nagyhatalmú, bővérű személyiségek!” (Orlando Bloom/Legolas)



A NYILAS a fehér asztal mellett is az együttműködés magasabbrendű célját tudja előmozdítani s ha köben a maga jólétére és az élet kellemességeire is gondol, ez nem alacsonyrendű vonás benne, hanem csak természetéből ered.

Éomer:- Se szünet, se kilöttyintés”
Gimli: - Visszafolyatás sincsen!
Legolas: - Szóval ez amolyan ivóverseny?
Gimli: - Aki állva marad, az nyer!
(---)
Legolas: - Érzek valamit! Bizseregnek az ujjaim, Azt hiszem, becsíptem!
Gimli: - Hej, nem megmondtam, a tünde nem bírja az italt! [nagy zajjal felborul a székével]
Legolas:- Ime a bajnok! [Gimli fellé intve].” (Edorasban- a filmben)

A szélesebbkörű rend, az emberi élet tevékenységeinek közös feladatok felé fordítása az egészséges erőkifejtés való hajlam mozgás- és versenykedvelővé teszi a NYILAST.
Ez nemcsak életigenlő öröm, és az erőket értelmes célra irányító törekvés benne, hanem alkalom arra is, hogy a hasonló hajlamúakat egyesítve, megszervezve, ismét a tevékeny és pozitiv irányba ható erők közösségét rendjét teremtse meg.

Legolas: - A végeredmény 42!
Gimli: - 42? nem is rossz ez egy hegyesfülű tünde herecegecskétől. Én magam viszont épp a 43-on üldögélek!” (A Helm-szurdoki csata után – a filmben)

De érdekli minden, ami a közösség és a társadalom együttes munkálkodásával összefügg s mindebben a kiegyensúlyozott rendet, a már meglevő rendszert akarja szolgálni. A NYILAS ezért bizonyos mértékben konzervatív, nem igyekszik újítani. Végül is Középfölde megmaradásáért száll harcba Legolas is.

A fennálló szentesített rendet oly nagyra becsüli, hogy hajlamos a világegyetem nagy rendjével azonosítani, olyan értelemben, hogy a kiegyensúlyozott rendet az isteni rend és törvény megnyilatkozásának é földi képviselőjének tekinti.
Erős hitének ugyanakkor megvan az árnyoldala is. Talán annyira meg van győződve arról, h. Megtalálta a bölcsek kövét, h. Nem vizsgálja meg alaposan önmagát és nem szemléli egészséges kritikával azt ami csodálattal tölti el. A mély meggyőződés révén kialakulhat benne az az érzés, hogy kiválasztott, valami fontos küldetés végzésére hivatott, azaz missziója van, amelyről a többieket is meg kell győznie. Elhivatottságot érez és ez a véleménye mindenre feljogosítja. A lelke mélyén biztos abban, h. Mások nem tudják olyan pontosan mint ő, h. mi a jó nekik.

Legolas...ő aztán eleget látott már. Hihetetlenül tapasztalt,. Ami azt illeti, furcsa lenne, ha máshogy lenne, végül is 2931 éves! De sosem lehet tudni, mi jár a fejében. Megközelíthettelen, távol áll az élettől. Ő a Szövetség szeme és füle, tárgyilagos és szenvtelen, de képes összpontosítani és halálos biztonsággal használja az íját. Ezt a bonyolult személyiséget kellett megjelenítenem.” (Orlando Bloom/Legolas)

Legolas büszkén képviseli a tündéket, ezért néha olyasmit mond, ami önteltnek tűnik, pedig nem annak szánja.

Én azt mondom, ha szántani kell, szántson a szántóvető, ha úszni, ússzon a vidra, s ha könnyű lábbal futni a fű vagy lomb fölött – vagy épp a havon – fusson a tünde.” (Legolas a könyvben - A Gyűrű Szövetsége)

A NYILASBAN több a pozítiv életigenlés, mint a világtól való elforduló aszkétai hajlam, sőt az utóbbi rendszerint hiányzik belőle: ugyanis kedveli akifinomult formákat, szertartássoságot, az ünnepies külsőségeket, a népes gyülekezete és az ilyen alkalmakkor való szereplést.
Pl. Legolasék végeérhetetlen küzdelmeket folytatnak Bakacsinerdőben az óriáspókok és orkok ellen, de azért arra is szakítanak időt, hogy vadászatokat, lakomákat és énekversenyeket rendezzenek..

Ahol énekelnek, ott nyugodtan maradhatsz, mert a gonoszoknak nincsenek dalaik.”(német közmondás)

A NYILAS életigenlése és életszeretete még az állatvilágra is kiterjed, de itt is a hasznos, mozgékony és nemesebb állatokat kedveli, elsősorban a lovat., kutyát s mint vadász, a büszke trófeát jelentő nagyvadat.

De Legolas kérte, vegyék le a lóról a nyerget és a zablát. Nincs rá szükségem – mondta -, könnyedén a hátára szökkent, s a rohírok meglepetésére Arod szelíden tűrte.”(Legolas a könyvben)



A NYILAS általában kerüli a problémákat, úgy aztán sokszor csak látszólagos az egyensúly körülötte.. Pl. Legolas nem vesz részt a Szövetségen belüli csatározásokban.
Mert a NYILAS nem hajlandó tudomásul venni a forrongó, feszült megoldatlan problémákat, ezekben csak lázadást lát, amelyek szerinte elkerülhetők volnának, ha mindenki elfogadná a fennálló rend szépen kidolgozott elveit.

De azért jó szíve van és hajlandó tanulni. Legolas Gimlivel kötött barátsága pedig sok mindenre megtanítja és sok mindenre rányitja a szemét, amit Bakacsinerdőben élve sosem vett volna észre.

- Azok még boldogabb idők voltak, a népek barátságban éltek, még a törpök és a tündék is.
- Nem a törpök bűne, hogy ez a barátság megszakadt – mondta Gimli.
Még sosem hallottam, hogy ez a tündék hibája lenne – replikázott Legolas.
Én hallottam már ezt is, azt is – mondta Gandalf. - De most nem vvagyok hajlandó bíráskodni- És nagyon kérlek mindkettőtöket, téged is Legolas és téges is Gimli,legyetek végre jó barátok és segítsetek nekem!” (A Gyűrű Szövetsége)

Legolas fejlődési tengelye a NYILASBÓL az IKREKBE vezet. A szubjektív, fennkölt és némileg esendő fensőbbségtudatból, abból hogy csakis az ő véleménye számítson eljut oda, hogy valóban képes elfogadni a tőle eltérő véleményeket is, hitvallásokat, életstílusokat, embereket és népeket.
Az utazás kezdetén Legolas és Gimli minduntalan szúrkálják egymást és nagy a feszültség kettejük közt, maradványaként a két nép (és apáik) közti bizalmatlanságnak.

-A fene a törpökbe és a vastag nyakukba! - mondta Legolas” (A Gyűrű Szövetsége)

Miután azonban Móriában egymás mellett harcolnak, megtanulják kölcsönösen tisztelni a másikat. Lórienbe érve pedig ez az elismerés csodálatba csap át, mely később mély és tartós barátsággá alakul.



Felismeri, hogy minden lényt el kell fogadnia a vágyaival, reményeivel és félelmeivel együtt, és ez a szemléletmód végül odavezet, hogy olyan utakat keres, amelyen járva mindenki azt találja meg, ami az ő élete szempontjából a legjobb. Immár senkit és semmit nem zár ki, hanem minden elfogad és értékeli az élet sokszínűségét. Esetleg érdeklődni kezd a szociális és társadalmi problémák iránt is. L. entek, törpök, rohaniak, hobbitok, gondoriak, Ithilia, Anglarond...

Igy egységet teremt az egymással ellentétes tulajdonságokból: a csodálatos, hatásos, jelentőségteljes események iránti vágya a tárgyilagosság révén életközeli formát ölt. Képes arra, hogy hatalmas látomásokat váltson valóra. Az élet elviszi azokra a helyekre és rendelkezésére bocsájtja azokat az információkat, amelyekre szüksége van az úton, pl. Lórienben Galadrieltől.

Nagyon jók a megérzései, amelyek megmondják neki, hová kell elmennie ahhoz, hogy megtalálhassa amire szüksége van. Egészséges önbizalom alakul ki benne és kiváncsi mindarra amit az élet kínál anélkül, hogy szem elől tévesztené célját.

Én nem hiszem, hogy az erdő rossz szándékú lenne, akármit mesélnek róla.” (Legolas a könyvben – A Két Torony)

Összegezve, és ismét segítségül híva a a Symbolon kártyákat, Legolas alapkarakterének a MÉRLEG-NYILAS kártyának magát a Symbolont kapjuk, mikor is a feladat az, hogy ahelyett hogy hibákat keresne partnerében, társaiban (ami visszalépést jelentene) tudatosan kell előre néznie és meglátnia magasabb cél értelmét. Egy olyan célét, amely nem szubjektív igényei kielégítésére szolgál, hanem egy szellemi összetartozás megszületéséhez vezet. Utja végére érve ez a lap a „szerencse” jelentését hordozza. Ez olyan boldogságot jelent, ami az együttlétből fakad, és ami kreativitása és elevensége által verekedte át magát a kapcsolat szellemi fejlődésének lépcsőfokain. Az útját kísérő és útbaigazító varázsszó így hangzik :”Te én vagyok!” A társnak, aki egy vagy több elveszett részt testesít meg, az a feladata, hogy e részeket visszaültesse belé. Ezeket a részeket úm. ismét fel kell vennie belső családja körébe. Az így létrejövő kapcsolat/ok tágabb látókörűvé, nyitottabbá és világosabbá (Egész-szé), ezáltal pedig boldogabbá tesz. Ez a boldogság nem azonos azzal, amit remélünk és kívánunk magunknak. Ott áll a kapcsolatok útján, készen arra, hogy megjelenjen, a bizalomból nő, annak a bizalmából, hogy nehéz időkben is képesek vagyunk továbbmenni, és magában hordozza annak az isteni szikrának az emlékezetét, ami vezethet bennünket és ami újra egyesíti az eltörött symbolont. Ez nem jelent mást, mint hogy emlékezzetek: egymás részei vagytok. Ne dobjatok el mindent rapszodikusan, amint nehézségek merülnek fel. A szent liget templomának sok oszlopa van, amelyeket nem lehet könnyelműen kitörni. És talán azt a sokféle lényt szimbolizálják, akik szeretnének újra együtt, egy világban élni békésen (l. Negyedkori Középfölde).


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése