
ÖRDÖGH SZILVESZTER: KOPONYÁK HEGYE

Jézus miatt „szerettem bele” ebbe a kisregénybe is. Ördögh Szilveszter egészen egyénien, Jézus szemszögéből adja elő az egész „Jézus-sztorit”. E/1-ű monológ az egész, de valami olyan gyönyörűséges mondatokkal, hogy az ember szíve belesajdul. A megváltásról szól, a messiási szerepről, a tömegekről, az emberről, az önfeláldozásról. Itt Jézus végig tiltakozik a rárótt szerep ellen, emberként akar Igét hirdetni, hiába úgy nem hallgatják meg, a szeretet üzenete elúszik a fülek mellett.
Emellett Veronika kendője és Péter és Mária monológjai a legszívhezszorítóbbak.
Egy-két helyen törik csak meg a monológ, pl. nagyon durva az fejezet, amikor a keresztfa technikai kidolgozását sorolja fel, embertelenül precízen.
Mégis a legemlékezetesebb rész számomra, amikor Jézus mégis felveszi a keresztjét és felmászik vele a Koponyák hegyére és a legvégén elfogadja a szerepét a Történetben….
BUKGAKOV: A MESTER ÉS MARGARITA


A műből szintén több színházi feldolgozás készült, az én kedvencem az Arvisura Színházban a 90-es években Somogyi István rendezésében készült:
PASOLINI: MÁTÉ EVANGÉLIUMA

„Az Evangélium feldolgozása során, természetesen teljes mértékben hű akartam maradni Mátéhoz, mert így láttam helyesnek, elsősorban esztétikai, de történelmi okok miatt egyaránt… Később, a film forgatásakor mégis megpróbáltam erőszakot tenni az anyagon, hogy az aktualitásokhoz közelítsem…” Pasolini
A film fekete-fehérben minden felesleges szócséplés nélkül kíséri végig Jézust az utolsó végzetes útján. Enrique Irazoqui a főszereplő gyönyörűen a maga tisztaságában mutatja be Jézus személyét. Egy szót se szól, mégis érezzük az erejét.

MARTIN SCORSESE: KRISZTUS UTOLSÓ MEGKÍSÉRTÉSE
Krisztus élete elevenedik meg. Isten őt választotta ki a feladatra, hogy üzenetét eljuttassa az emberekhez. Az igazi dilemma a Golgotán, a kereszten kezdődik, amikor a Sátán utoljára kísérti meg Jézust az emberi élet kínálta kényelemmel és örömökkel. Ha a kereszthalál helyett megtagadja Istent, megszabadul a szenvedéseitől. A testi szenvedések közepette, a halál árnyékában Jézus elképzeli, mi történne, ha engedne a gonosz csábításának és az isteni helyett az emberi sorsot választaná
A film (Willem Dafoe főszereplésével) Nikosz Kazantzakisz azonos című regényéből készült. „Krisztus életének minden mozzanata konfliktus és diadal. Győzedelmeskedett a mindennapi emberi gyönyörűségek leküzdhetetlen bűvöletén, a kísértéseken, és szünet nélkül átlényegítve szellemmé a testét, felmagasztasult. A Golgota csúcsára ért, és megfeszítették a kereszten… Ez a könyv nem életrajz, hanem minden vívódó ember hitvallása.”
(Nikosz Kazantzakisz)
NORMAN JEWISON: JÉZUS KRISZTUS SZUPERSZTÁR

JOHN-MICHAEL TEBELAK: GODSPELL (1963, 2017)

A Biblia jellemformáló tanításait, kristálytiszta mélységű történeteit egyetlen társadalom sem nélkülözheti, ugyanis (valamilyen) hit nélkül az emberiség a vesztébe rohan. Ha pedig zene kell hozzá, hogy az üzenet célba találjon, akkor nincs más hátra: dalra fel! A musical, majd a belőle készült filmfeldolgozások Máté evangéliuma alapján készültek.
– Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő!… Kereszthalál?
– Ó nem. Szabadláb.
– Mi? – képedt el a katona.
– Engem elengedtek – magyarázta a fogoly. – Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten.
– Huú! – örült a tisztecske. – Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj!
– Nem – nevetett rá a rab. – Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál."
– Ó nem. Szabadláb.
– Mi? – képedt el a katona.
– Engem elengedtek – magyarázta a fogoly. – Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten.
– Huú! – örült a tisztecske. – Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj!
– Nem – nevetett rá a rab. – Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál."
Kész, vége… Mi jöhet még ezután? – gondoltuk, amikor végignézve a Gyalog-galoppot, nem tudtunk felállni a röhögéstől a moziban. És valóban, sokáig nem is jött semmi…
Aztán egyszer csak új filmet követett el a rekeszizmaink ellen a Monty Python. Brian életének profán története onnan indult világhódító útjára, ahol sűrű a köd és abszurd a humor, tehát Angliából. Ugyanis lesből támad, és ott csiklandoz, ahol nem számítasz rá. Szóval? Döntöttél? Nos, akkor: bátorság!
És a végére egy részlet az egyik nagy kedvencemből: az 1990-es a Színház - és Filmművészeti Főiskola Godspell előadásából (az azóta elhunyt Bubik Istvánnal).
Aztán egyszer csak új filmet követett el a rekeszizmaink ellen a Monty Python. Brian életének profán története onnan indult világhódító útjára, ahol sűrű a köd és abszurd a humor, tehát Angliából. Ugyanis lesből támad, és ott csiklandoz, ahol nem számítasz rá. Szóval? Döntöttél? Nos, akkor: bátorság!
És a végére egy részlet az egyik nagy kedvencemből: az 1990-es a Színház - és Filmművészeti Főiskola Godspell előadásából (az azóta elhunyt Bubik Istvánnal).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése