Sokféle rúnafelirat maradt fenn, kardokon, kövekbe vésve, bronz ékszereken, sokszor a rúnaábécét felsorolva. Ezek közül az egyik legrégebbi és legteljesebb a Kylver kő, amit Gotlandban, Svédországban tártak fel és az V. századból származik. A többi lelet kevésbé teljes, de jelentős konitnuitást mutatnak a betűk rendjében. A keresztény kor beköszönte előtt egyetlen olyan írásos emlék sem maradt fenn, amire feljegyezték volna a rúnák akkori nevét és jelentését.
IX-XII. századi kéziratok maradtak fönn, melyek rúnaversek néven ismeretesek. Minden egyes rúnáról szól egy vers, ami magával a jellel és annak nevével kezdődik. E versek némelyike pogányabb,mint a többi, főleg az Izlandról származók, oda ugyanis később ért el a kereszténység, mint az angolszász területekre.
A rúnák neve úgy tűnik, viszonylag sértetlenül maradt ránk, és bár nincs olyan kéziratunk, ami a régebbi, germán rúnák neveit felsorolná, az angolszász és skandináv rúnaversek megegyeznek annyira, hogy közös eredetük bizonyítható legyen. Ezek a nevek talán a legjobb nyomravezetőink abban, hogy mit jelenthettek az egyes rúnák az akkor élt népek számára.
Értelmezés
A futhark egyedi rendje és a három
"aetts"-be, nemzetségbe történő hagyományos felosztása nagyjelentőségű
lehet a rúnák közti teljeskörű kapcsolatok kibogozásában. Egyes szerzők
felfigyeltek bizonyos párokra és csoportokra a soron belül (nyáj / bivaly, Hagalaz
/ nauthiz / Isa, stb. ), de ezidáig az általános minta jelentése rejtve maradt
előttünk. Napjainkban néhány szerző (nevezetesen jómagam és Freya Aswynn)
független alapú rendszert dolgozott ki a futhark, mint egész, valamint a
nemzetségek, mint alosztályok értelmezésére, útmutatóként felhasználva a norvég
mitológiát és irodalmat. Bár ezek a próbálkozások többnyire elméletiek,
betekintést engednek a norvég felfogásba, akik feltehetően szimbolikus
kulcsként használták a rúnákat, hogy megértsék anyagi és szellemi világukat.
Utazásként közelítem meg a fuþark-ot -
spirituális odüsszeiaként, melyben az utazó akadályokba ütközik, adományokat
kap, vitális leckében részesül, ami segíti emberi kiteljesedését. Ez a folyamat
egyszerre személyes és mítikus, ciklusokat és mintákat követ, melyek a
skandináv világképet követik. Ez a világkép alapvetően különbözik a XX. századi
átlag nyugati felfogástól, ezért a rúnák teljes megértése az észak-európai ősi
népek mítoszain, kultúráján és életmódján keresztül érhető el. Ha többet akarsz
tudni a témáról, kérlek, nézd át hozzá az elérhető online forrásokat!
Annyira kevés tényt tudunk a rúnákról,
hogy bárki előállhat a maga elméletével, egyik sem lehet hitelesebb a másiknál.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése