Q and A - Kérdés-Válasz bemutatkozás

a Könyvmarketing csoport szervezésében
Kálmán Eszter vagyok magyartanár és könyvtáros/informatikus a végzettségem. Ehhez képest jelenleg asztrológus vagyok, könyveket írok és filmeket forgatok.
Már gyerekkoromban történeteket találtam ki, akkoriban főleg indiánosokat, amit vagy a barátaimmal vagy a játék katonáimmal (jól olvastátok, nem babákkal!) játszattam el. Eleinte a rajzolás volt a szenvedélyem, minden történetemet lerajzoltam (nem is tudom, miért is nem képregényes lettem?). Aztán tizenévesen, a gimiben egy nálam érettebb, szellemibb osztálytársam hatására írni kezdtem mindenfélét: verseket, mini novellákat, színdarabokat stb. Nagyon színház/irodalom- és művészetrajongó társaságba kerültem, ők inspiráltak egyfolytában. Ebből felnőtt éveimre a versírás- és novella írás maradt meg.


Amikor megalapították a Magyar Elektronikus Könyvtárat (MEK) az alapítók közt voltam és így be is került a tkp. legeslegelső e-könyvem oda, ami egy verseskötet volt „Szálló Madár” címmel.
http://www.irodalmiradio.hu/kalmaneszter-szallomadar.html
A verseim és novelláim eddig többféle antológiában jelentek meg. a miskolci Irodalmi Rádióban fel is felolvasták párszor a verseim.
http://www.irodalmiradio.hu/kalmaneszter.html
Az IR, a Barátok verslista és az első Moly.hu nyomtatott antológiában (Tetovált mementó) jelentek meg a továbbiakban verseim
http://www.verslista.hu/irasok/kalman/cimkalman.htm
Ezenkívül szeretek ún. fanfiction-öket is írni (főleg a Gyűrűk Ura világából- ebből már egy kötetre való összegyűlt), mert ez egyfajta stílusgyakorlatnak is felfogható, ahogy Krisz Nadasi mondta: más stílusában írni (pl.Tolkienében egészen felemelő élmény). A másik nagy kedvencem egy sorozat most a Supernatural (Odaát) de abból még csak egy fanfiction született a tollamból. Ezek és a többi szépirodalmi írásom az ingyenes Wattpad oldalon érhetők el.






Az indíttatás ellenére most egyáltalán nem szépirodalmi művek kiadásán gondolkozom, hanem kifejezetten szakkönyv- sorozatot tervezek, méghozzá a mostani szakmámban , mivel asztrológus volnék, így asztrológiai alapkönyveket tervezek kiadni. Miért is? Mert annyi bulvár asztrológiai mű kering a köztudatban, hogy szeretném kicsit helyrerakni a fejekben az asztrológiát mint olyat, ill. akinek nem telik tanfolyamra, az akár ezekből a könyvekből is hiteles alapokat sajátíthat el. Ez az első könyvem amit láttatok („Csillagok útján”) ez egy teljesen kezdő szintről indul és az alapfogalmakat magyarázza el egészen a teljes horoszkóp elemzésig.
A következő könyvem, ami már szövegileg kész csak a szerkesztés várat magára párkapcsolati asztrológiáról fog szólni. És van még egy vagy 4-5 könyv tervem, meg olyan is, ami a régebbi asztrológiai tanulmányaimat, cikkeimet foglalná össze. Ez majd időközben alakul (mivel ehhez már megvan az anyag).
Egyelőre ennyi, azt hiszem ez is szép terv, úgyis 2-3 évente mindig váltás jön az életembe, nos ez ki fog addig tartani.
Milyen alapvető tanácsot adnék kezdő íróknak? 
Nos, ami engem átlökött abból a fázisból, hogy "jaj de jó lenne, ha egyszer nekem is lenne egy könyvem" oda, hogy "JÉ MEGJELENT AZ ELSŐ KÖNYVEM!" - az volt, hogy megkerestem a legnagyobb akadályt, ami engem visszafogott - és egyszerűen megkerültem azt! Mi volt az, hogy értsétek? 


Konkrétan az, hogy bár az álmom mindig az volt, hogy egy tengerparti, rózsákkal befuttatott házikóban álló nap izgalmas regényeket írjak (gyönyörű kép nem?) sajnos rájöttem, hogy az agyam mindig előrébb jár mint a testem, és mivel nem vagyok gyakorlott gépelő, az életben le nem gépelnék egy 200-300 oldalas könyvet! Egyszerűen nincs az az isten, hogy egyrészt kitartsak odáig, másrészt ne kapjak tőle ínhüvelygyulladást (volt már nekem, higgyétek el, nagyon sz*r).
És itt meg is álltam egy időre … mígnem egy könyvtmarketinges tanfolyam kapcsán jött az isteni szikra: miért kéne nekem legépelni mechanikusan az egészet? Eddig azt hittem EZ A KÖVETELMÉNY egy íróval szemben (micsoda tévképzeteink vannak, igaz-e?). De felismerve tévedésem, egyből bérgépelőt kerestem, és akadt is egy megbízható kedves mosolyú leányzó, aki gyorsan és szakszerűen legépelte, az akkor már egy tanfolyam miatt amúgy is felmondott anyagomat. Ebből született meg, persze szerkesztés, némi átírás stb. után az első könyv.
Szóval a legjobb tanács amit adhatok: keresd meg a legnagyobb akadály számodra - és keresd meg hogy kerülhetnéd meg! Aztán már csak ugorni kell! De azt gondolkodás nélkül! Ne töprengj, ne rémüldözz, ne aggályoskodj, ne törekedj a tökéletességre, csak csináld („Just do it.”). Ahogy azt egy műkorcsolyás élsportoló barátom mondta: ugrás közben már úgysem gondolhatod meg magad. Szóval csak rugaszkodj el, a többi jön magától.
- Tervezel regényt is írni, ami asztrológiával kapcsolatos?
Nos nem, legalábbis jelen állás szerint nem hiszem. Olvastam egyet, ami elég hm, lehangoló volt végső soron („Asztrológiai útmutató összetört szíveknek”). Elég beugratós cím, mi? Én is beugrottam neki. Na most, a regény egy romantikus regény nyakon öntve egy adag bulvárasztrológiai blablával. Nem is nagyon tetszett senkinek, mert akit nem érdekel az asztrológia azokat azok a részek fárasztották, akit értenek hozzá (mint engem) azok fintorogtak a hülyeségeken - ez elvette a kedvem a hasonló próbálkozásoktól.
- Miért éppen az asztrológiát választottad, ezzel is foglalkozol? Szoktál például egyéni horoszkópot készíteni? Miben segít ez a könyv a leendő olvasóidnak, akik kézbe veszik? Gyakorlati útmutatókkal, tanácsokkal szolgálsz?
Igen, mint mondtam, asztrológus vagyok, 2001-ben kaptam oklevelet a Buddhista főiskolán. Kb.20 éve foglalkozom vele komolyan. Tanultam születési képlet elemzést, párkapcsolati asztrológiát, egészségügyi asztrológiát, kérdőasztrológiát, időválasztós asztrológiát, születési idő pontosítást stb. Ez a mostani könyv az elmúlt 20 évem tudásának összefoglalása, rendszerbe foglalása, inkább tankönyv, nem egy újabb könnyed "asztrológiai lektűr" . Konkrétan arra szántam, ha valaki komolyan akar tanulni asztrológiát, de nincs ideje, pénze, kedve elmenni hosszas tanfolyamokra az lépésről-lépésre betekintést nyerjen az asztrológia, a horoszkópelemzés világába, és ha feldolgozza a könyvet a fejezetek utáni "házi feladatokkal" együtt, akkor egy megbízható alaptudást szerezhet magának. Az elemzéseket híres emberek, főleg színész sztárok képletein mutatom be (gondolom ez is izgalmasabbá teszi az egészet).

- Személyes beszélgetés során vagy írásban osztod meg az elemzéseket az érdeklődőkkel, esetleg tartasz előadásokat asztrológia témában? Ha igen, az így szerzett gyakorlati tapasztalataidat fel tudod használni író-olvasó találkozókon a könyved népszerűsítésére?
Amikor elemeztem, akkor főleg szóban konzultáltunk, meg tanítottam is, az nagyon sokat segített a tudásom rendszerezésében. Lehet, hogy fel tudnám használni de nem voltam még író-olvasó találkozón. smile hangulatjel Asztrológiai témában nem hívtak még (ha tudtok valamit szóljatok, szívesen fogadom!). A verseimmel kapcsolatban az Irodalmi Rádióba sokszor hívtak de különböző okok miatt mindig elhárítottam az invitálást.
- Hogy ítéled meg az asztrológia helyzetét manapság? Szerinted felfelé kapaszkodik az elfogadottság-létrán, vagy csúszik lefelé az áltudomány-csúszdán?
Szerintem az asztrológia mint minden ezoterikus tudomány, régen csak szűk körben volt elérhető és minőségi volt, most exoterikus lett vagyis széles körben elérhető, ettől automatikusan fel is hígult. Ez teljesen természetes (minden ilyen dologgal lejátszódott l. harcművészetek, meditáció, jóga stb.). Szóval mind a 2 irányban terjeszkedik: felfelé is, mert egyre elfogadottabb, és aki igazán beleássa magát egyre több igazi, minőségi, hiteles anyaghoz is hozzájuthat, amihez régen nem, viszont "lefelé" a bulvárasztrológiai marhaságok is ugyanúgy terjednek. Szerintem a lényeg , hogy az ember önmaga hogyan áll hozzá: ha komolyan veszi akkor fejlődni fog és minőséget ad az embereknek, a hozzáfordulóknak.
- Mik a leggyakoribb kérdések azoktól, akik megtudják, hogy írtál egy regényt. pl: mikor lesz folytatás, honnan jött az ihlet? Nem is tudtam, hogy írsz...
Őszintén? Nem nagyon kérdezgettek ilyeneket, mindenki csak gratulált és ennyi volt. smile hangulatjel Gondolom az asztrológus kollégáim esetleg kicsit irigykedtek, a barátaim pedig velem örültek.
- Érdekelne, hogy hány példányban jelent meg és milyen értékesítési stratégiát alkalmazol? Valamint az, hogy milyen az érdeklődés az e-book és a nyomtatott könyv iránt. Ja, és milyen volt az együttműködés a Publióval?
Mivel a Publiónál az a rendszer, hogy elöször e-bookban jelentetik meg a könyvet, így nem lehet példányszámról beszélni. Aztán pedig mindig annyi könyvet nyomtatnak csak ki, ahányat nyomtatva kérnek a vásárlók. Bár igaz, kérdés már érkezett hozzám, hogy melyik könyvesboltban találják meg, mert szeretnék nyomtatásban megvenni, tehát van rá igény, úgyhogy a következő könyvemnél erre is ügyelek már.
- Volt esetleg rossz tapasztalatod kiadókkal vagy egyből a Publiót kerested fel? Ha volt akkor azt megosztanád velünk?
Egyből a Publiónál kötöttem ki, mert amikor nézegettem a lehetőségeket nem volt egyikre sem pénzem, ők pedig akkor ajánlottak egy rövid akciót, aminek keretében az első könyvet ingyen kiadták. Ez kapóra jött, hiszen azt sem tudtam, hogy zajlik ez az egész, nem akartam belefeccölni kezdésként 50-100ezer Ft-ot aztán lehet, hogy jó nagyot bukok rajta. Persze aztán kiderült, hogy az ingyenességnek ill. a Publiónak is vannak hátulütői, ezt itt már leírtam egy posztnál.
De röviden mégegyszer (hátha egy publiós is olvassa) ami a fő probléma: ez az akció, nagyon helyesen, rövid ideig volt elérhető és korlátozott körnek. Eddig oké. De ha már csali, márpedig ez az volt, akkor utána egy csaliból nem szabad kizsarolni csak azért is pénzt. Ha ingyenes csali, legyen ingyenes, oldják meg másképp a visszatérülést (én is tanultam marketinget) - az ingyenes csali arra való, hogy bevonjanak egy értékesítési/eladási körbe, amiben a remények szerint majd egyre többet vásárolsz tőlük. De türelmetlen mohóságukban nem hagyták idáig fejlődni a szándékaimat (pedig ha finoman, jól terelgetnek lehet, hogy már rég megveszem a klubkártyájukat, a következő könyvemet is velük adatnám ki, persze már pénzért stb.), de nem ,ahogy bekerültem a köreikbe egyből zsarolni kezdtek.(Pl., hogy ne a levegőbe beszéljek: a mintapéldányt az oldalukon ábrák nélkül jelentették meg és kötötték az ebet a karóhoz, hogy én küldtem rosszul, és persze fizessek a javításért. Kár, hogy vannak nyomdai ismerőseim akik megnézték és közölték ebből egy szó sem igaz, és lám minden változtatás nélkül a kiadott példányban benne voltak az ábrák hirtelen (!), aztán lenyúlják a jogaidat 8 évre, és olyan körmönfont szerződést irattatnak alá veled, ami semmilyen mozgásteret nem hagy neked, plusz nem adnak egy szál szerzői példányt sem , magamnak is úgy kellett megvennem(!)- és sorolhatnám a kisebb-nagyobb bosszúságokat velük). Szóval tényleg olyan könyvvel menj oda, amit nem nagyon bánsz ha úgy adják ki ahogy, és szó szerint "lemondasz róla" a továbbiakban. Amit pozitívumként tudok felhozni , hogy nagyon szép borítókat terveznek, és ha nem is mindenhova, de 4-5 helyre eljuttatják az e-könyvedet ( a nyomtatottat már nem).

- Milyen marketing eszközöket használsz, és melyiket tartod igazán hatásosnak?
Na most, technikai okok miatt ennek a könyvnek a marketingezését még igazán el se kezdtem. Főleg azért, őszintén szólva, mert a fenti kiadó hozzáállásán annyira elkeseredtem, hogy pár hétig rá se bírtam nézni az egészre, a könyvemre, tiszta kudarcnak éltem meg. Aztán lassan kitisztultam, hogy hát történt, ahogy történt, mégiscsak VAN EGY KÖNYVEM - és mindazoknak akik itt vagyunk, hát nem ez a fő célunk? Közben sokat lökött rajtam Krisz Nadasi könyveinek az elolvasása is, amiből ötleteket merítettem a következő könyveimhez, ill. ahhoz, hogyan tudnám ennek az elsőnek a gyerekbetegségeit is majd orvosolni. Azóta újra reménykedem. smile hangulatjel
És már vannak marketinges tapasztalataim, hiszen élsportolóknak csináltam honlapokat egy időben és mellé a marketingjük egy részét is, pl. Sebestyén Julinak, aztán részt vettem egy évenként megrendezésre kerülő filmfesztivál reklámozásában és szervezésében is, ill. zenészeket, együtteseket is marketingeztem.
A lényeg: legyen egy értékesítési rendszered, marketing rendszered és ne sajnáld rá a pénzt. Hogy néz ki ez röviden a gyakorlatban? Technikailag legyen egy honlapod, amin értékesíted a könyveidet, mindenképp legyen Facebook oldalad, szerzői profilod és esetleg csoportod, ha már van elég rajongód. Ezek legyenek összekötve egymással. A Facebookon a hirdetésekre nem szabad sajnálni a pénzt, de itt nem komoly összegekre gondolok, én 1000-5000 Ft-okból komoly rajongótábort szereztem (olyannyira, hogy a volt tanárnőm engem kezdett másolni tudás híján mikor feljött a Facebookra).
Persze ehhez mindig tanulmányozni kell a rendszert és követni az újításokat! Plusz nem árt egy levelező lista sem emellé.
Amennyiben nemzetközi piacra is kacsingatsz, akkor egy Goodreads szerzői oldal (bloggal, követőkkel, csoporttagságokkal stb.), és a Twitter-jelenlét elengedhetetlen.
Érdemes esetleg blogot is indítani ha be tudod illeszteni a rendszeredbe (pl. Tumblr-en is lehet), meg lehet jelenni az Instagrammon, Pinteresten, amennyiben képekkel jobban tudsz kommunikálni (vagy pl. albumot, mesekönyvet képeskönyvet adsz ki), a Youtube-on és a Vine-on, ha videókat tudsz gyártani és szeretsz szerepelni (a Goodreads-en pl. jól lehet használni a veled vagy a könyvedről készült videókat). Részletek a könyveidből az előbbieken kívül a Scribd és a Wattpad oldalakon applikációkon jelentethetsz meg.
De összefoglalóan: mindenképp legyen egy értékesítési rendszered elöször amit kidolgozol, annak ismeretében, hogy kik érdeklődnek a könyved iránt (ehhez szakkönyvek magyar marketingesek tollából is elérhetők, ill. ilyen témájú tanfolyamot sem árt egyet-kettőt elvégezni), azután én a marketinget mindenképp a Facebookra koncentrálnám és emellé használnám a blogot, értékesítési honlapot és levelezőlistát, többek közt rajongótábor építésére ill. arra, hogy a ma divatos szóval „énmárkát” építsek (azaz a szerzői imázsomat kialakítsam).
A könyvem megvásárolható:
http://publioboox.com/hu_HU/csillagok-utjan

Remélem, mindenkinek a kérdéseire tudtam válaszolni, aki mégis úgy érzi valami kimaradt, ami őt érdekelné, itt a lenti kommentekben hozzászólhat. Köszönöm az érdeklődéseteket és mindenkinek minél nagyobb sikereket kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése