Oldalak

A horror analógiái - Resident Evil 4 Remake

 

Két éve írtam már a Resident Evil videójáték-sorozat jubileumáról. Resident Evil (Japánban Biohazard), egy japán média-franchise, ami az ugyanazon című túlélőhorror-videójáték-sorozattal indult el. Később filmadaptációk, könyvek, képregények, akciófigurák is készültek a sorozat és szereplői alapján. A játékokat a Capcom fejlesztette és Mikami Sindzsi tervezte.  

Ebben az évben március 24-én kijött egy újabb játék a szériából. Pontosabban egy régebbi (2005-ös) játék mai kornak megfelelő felújítása, remake-je. A játékban  Leon S. Kennedy amerikai ügynököt irányítjuk, akinek meg kell mentenie Ashley Grahamet, az Egyesült Államok elnökének lányát, a titokzatos spanyolországi Los Iluminados-kultusztól.

Ez a játék most azért is érdekes lehet asztrológiailag, mert pont a Plútó Vízöntőbe lépésének pillanatára időzítették.

"Ez volt a széria egyik legsikeresebb darabja anno, máig kultikus szerepe van a rajongók tudatában. A Resident Evil 4 többek között olyan későbbi remekművekre volt nagyon erős és észrevehető hatással, mint a Dead Space vagy épp a The Last of Us-franchise, ez utóbbit főleg – többek közt az HBO sorozatának köszönhetően – senkinek sem kell már bemutatni, mert szépen beírta magát a mainstream popkultúrába."

Kiváncsiságból megnéztem a megjelenés képletét, és megdöbbentő volt a hasonlósága a széria kezdetének horoszkópjával. Erről a világról ebben a cikkben írtam részletesebben

Ime a két képlet amit 27(!) év választ el egymástól.

az első játék kiadásának horoszkópja:



a mostani játék megjelenésének horoszkópja:




Déli 12-re felállítva a képletet, a legtöbb bolygó ugyanabba a jegybe került mint eredetileg, de még a házak felosztása is egyezik. A bolygók közül a Nap / Hold / Vénusz/ Szaturnusz maradt ugyanazon jegyben, és csak a Merkúr, Mars és a Jupiter került másik jegybe a kezdetekhez képest. 

Az Asc. uraként álló egzaltált Hold együttállásban a csúcsot jelentő pozitív Felszálló Holdcsomóponttal  jelezheti a kirobbanóan zajos sikert amely már a megjelenése előtt maximális pontszámokat hozott a játéknak a kritikai oldalakon. Plusz akár karmikus örökségként is értelmezhető. Sorsszerű ez a siker és a remélhetőleg további új és felújított játékok várnak ránk.

"A szakma és a közönség egyaránt imádta a Resident Evil 4 Remake-et, melyből két hét alatt négymillió példány kelt el, és ezzel a leggyorsabban fogyó RE-cím lett."




Az előző cikkemben ezt írtam a bolygók helyzetéről:

"A Nap egzaltált a Kosban, a Hold egzaltált a Bikában, a Vénusz uralomban van a Bikában. A Nap és a Hold kiemeli a férfi-női szerepeket... A Vénusz és a Hold pedig mindkettő maga is az érzelmek jelölője, egy szilárd jegyben. Tehát aki megkedveli ezt a világot, már nehezen szabadul belőle. Nem mellesleg a Vénusz a pénzügyek és a romantika jelölője is: nemcsak szép pénzt hozott a Capcom konyhájára ez a franchise, hanem a játékokban a romantika is fel-feltűnik, bár nagyon szemérmes és visszafogott módon."

"A Nap (mint a tudatos én) pedig azért a Mars uralma alatt áll a képletben, azért ne feledjük mégiscsak egy lövöldözős véres, erőszakos játékvilágról beszélünk."

Ezek a megállapítások a mostani képletre is igazak. Bár itt egy férfi főhőssel játszunk (Nap), de mellé kerül két női (Hold/Vénusz), plusz egy férfi karakter is (Mars), a főgonoszokon kívül, akikkel interakcióba lépünk a játék során.


A Mars az eredeti képletben a Halakban állt, egy arculattal bírt, de sújtotta a Szaturnusz, a jelenlegi képletben az Ikrekben csak peregrin viszont kvadrálja a Neptunusz. Itt sem csak az agyatlan öldöklés a cél, sőt az Ikrek jegyében a játékban fellelhető puzzle-ok, rejtvények, és megkereshető kincsek, titkos helyek színesítik a játékmenetet. Plusz talán ez jelezheti, hogy mivel az egész játékmechanikát átdolgozták a modern kívánalmaknak megfelelően, a külső nézetes ill.tankos irányításból a modern TPS (váll fölött kukucskálós) megoldás lett így a merkúri uralom alatt a karakterünk sokkal jobban, könnyebben mozog, látványosabbak és változatosabbak a harci (Mars) mozdulatai (Ikrek).

 "A Resident Evil 4 már egy akcióhorror. Karakterünk igazi akcióhősként viselkedik benne, a lesokkolt zombikat különféle, Chuck Norrist megszégyenítő pörgőrúgásokkal és birkózóktól kölcsönzött mozdulatokkal küldi földre végleg."



A Merkúr eredetileg a Halakban igaz nem állt, jól (ebből is látszik, nem egy szöveges szerepjáték ez), de a Jupiter uralma alatt sokkal humorosabb szövegek születtek, ikonikus, mémesített mondatokkal, míg most a Merkúr a Kosban a Mars uralma alatt, együttállásban a Nappal sajnos még alárendeltebb szerepet kapott, sok jópofa, flörtölős, vagány laza szöveget kiszedtek belőle és semlegesebbre cseréltek ebben a játékban (állítólag, hogy sötétebbé tegyék ezt a világot, de szerény véleményem szerint inkább az uralkodó trendeknek akartak megfelelni). 

Sajnos a kombuszta Merkúr problémáit jelzi az is, hogy a legfőbb kritika, ami érte a mostani játékot az, hogy az egyik ikonikus női szereplő (Ada Wong) hangját lecserélték és sajnos a szinkronszínésznő nem tudott felnőni a feladathoz, kissé elrontotta a szinkronjával az egész karaktert. Ebből internetes (Merkúr!) botrány is kerekedett.


A Jupiter a Bakból (ahol esésben van) a mostani képletben a Kosba került, ahol már "csak" peregrin, legalább nincs romlásban. A Kos Jupiter vagányságot ad, kockázatvállalást, merészéget - ez abban is megmutatkozhatott, hogy a fejlesztő cég képes volt teljesen átdolgozni a játékot úgy, hogy "a felújított és újragondolt Resident Evil 4 azonban végül nemcsak az új játékosoknak, hanem a Capcom klasszikusát jól ismerőknek is újat tudott mutatni." 

Viszont a Vénusz kiemelt (uralmi helyzete) ebben a képletben is megnyilvánult csakúgy mint az eredetiben, ha csak pénzügyileg nézzük, 2 nap alatt 3 millió példány fogyott belőle (!).

A Plútó mint az átváltozás, transzformáció jelölője az eredeti képletben a Nappal állt trigonban, amely kifejezte a játékok lényegét alkotó vírusok által létrehozott mutánsok lényegét  A mostani képletben a Plútó szextilben áll a Nappal - megint ugyanaz pepitában!

Igaz a többi generációs bolygó azóta értelemszerűen jegyet váltott: az Uránusz a Vízöntőből a Bikába került, míg a Neptunusz a Bakból a Halakba, a Plútó pedig a Nyilasból a Vízöntőbe. 


Az Uránusz jegyváltásából  szerencsére az újfajta nemi trendek elkerülték a játék remake-jét, inkább abban látható a hatása, hogy egy már szilárd alapokon nyugvó történetmesélést gondoltak újra a modern kívánalmaknak megfelelően.

A Neptunusz a Halakban (uralomban) mint művészeti/vizuális irány hozhatja a mai korunknak megfelelő grafikai megoldásokat (raytracing és egyebek), amelyek vizuálisan is sokkal élvezhetőbbé teszik az eredetileg kissé - ismerjük be -, ronda (szaturnuszi, Bak Neptunusz) grafikájú játékot, 

A Plutó pedig egyfajta transzformáció, élőholtak és biológiai fegyverek, bioterrorizmus analógiákat hordoz. A Plútó a Nyilasban eredetileg a Jupiter uralma alatt egy, a horror faktor ellenére is humoros és az igazságra épülő játékvilágot mutatott fel, a Vízöntő Plútó a Szaturnusz (és Uránusz) uralma alatt egy bevallottan sötétebb világlátás felé tendál. Plusz az Uránusz hatása miatt újragondolt mutálódott szörnyekkel is találkozhatunk a játék során.




Ami a képletkontúrt illeti az eredeti képletben:

"Először is ami érdekes az maga a képletkontúr: a Víz elem dominál, némi Földdel, de a Tűz és a Levegő szinte  teljesen hiányzik. Vagyis meglepően érzelmi alapú a játék (ezt majd alátámasztja a Hold és Vénusz helyzete is), elég kézzelfoghatóan (Föld elem) hiszen konkrétan játszol vele, benne élsz ebben a világban. Viszont nem a kommunikációról és nem az életörömről szól (mondjuk furcsa is lenne, miután zombiapokalipszis a téma). "

Ehhez képest érdekes módon a mostani képletben a Tűz és Föld elem vezet, vagyis több hangsúly helyeződik a játékra, az élvezetre (mintha már nem vennék annyira komolyan ezt a világot, sem a játékosok, sem a fejlesztői), viszont a Föld elem kézzelfoghatósága ugyanúgy tetten érhető, hiszen konkrétan játszunk vele (nemcsak nézzük mint egy filmet), ill.ahogy utaltam rá, valószinüleg pénzügyi sikert is hoz, és felzárkózik a Víz elem (érzelmi átélés) de a Levegő elem, is amely az eredetiben még igen hiányos volt. 

Ez utóbbi megnyilvánulása valószinüleg az eredeti megjelenése óta (2005 óta) robbanásszerűen elterjedt Internet használatban is keresendő, ahol a játékosok, a rajongók megosztják az élményeiket, tippjeiket, eredményeiket, véleményeiket és kritikáikat egymással és a fejlesztő céggel is (pl.Twitteren stb.).

"A dinamikák közül a kardinális és a változó ugrik ki, érthetően hiszen azért nem egy életre szóló tevékenység, beleugrasz,végigcsinálod kezded a következőt. "- írtam anno.

A mostani képletben inkább a kardinalitás érvényesül, ami a gyorsaságot jelenti, ez tettenérhető abban is, hogy az eredeti ráérősebb, felfedezősebb játékstílus ma már átment kicsit az ún."speedrun"-ba, azaz rekordokat állítanak fel, ki tudja hamarabb végigfutni a játékot. Ez azt jelenti, hogy egy kb.20 órás játékot van aki  2 óra alatt végigrohanja, és egymásra licitálnak ezzel a játékosok.


Arab pontok

"Az arab pontok közül a Gyilokpont a Rákba esik, és ura a Hold egzaltált, vagyis abszolút jelzi, hogy azért ez egy gyilkolásról szóló játéksorozat, A Holddal viszont a Gyerekpont áll együtt - valószínüleg a fiatalabb korosztálynak szánták a játékot, s egyébként olvastam is a Twitteren olyan visszaemlékezést aki szó szerint a Resident Evil-lel nőtt fel."

Érdekes módon ez a Gyilokpont most az Ascendennssel áll együtt, ez jelzi nekünk, hogy a 12 órára felállított horoszkóp egész pontos megközelítés lehet. Vagyis marad a gyilkolászás mint fő téma, de ebben  képletben a Gyerekpont a Vénusszal áll együtt. Vagyis ismét megjelenik a fiatalabb korosztály (amit elvileg a videójátékos közönséggel társítunk, bár ma már sok 30-40-es ember is játszik rendszeresen, hiszen ezen nőttek fel).

"A széles körű elérhetősége és hírneve ellenére a Resident Evil 4-ről simán elképzelhető, hogy a fiatalabb gamergeneráció még nem is hallott róla. A Capcom főképp őket célozta meg, amikor 2023. március 24-én PC-re, PlayStation 4-re és 5-re és Xbox Series X/S-re kiadták Leon S. Kennedy európai kalandjainak remake-elt változatát."

"A Hivatás pontja viszont a Bikában van, neki az uralmi Vénusz az ura vagyis jelzi, hogy ez egy elkötelezett cél a cég életében és történetében is, nemcsak egy összegányolt pénzkereső játék. " - ez a mostani képletre is szóról szóra igaz!

És még megjelenik most a Marssal együttálló Magányosság arab pontja, amely jelezheti, hogy (sok  mostani játékkal ellentétben) ez egy egyszemélyes játék, a főhőst egyedül kell végigvezetnünk veszélyes küldetésén.



Az Állócsillagok

közül a Betelgeuse-t tudnám kiemelni, amely a Marssal áll együtt ebben a képletben. 

"Nincs akadálya a sikernek"

A Betelgeuse "háborús megbecsülést, kinevezést és vagyon hozhat" sok veszélyt, de hírnevet, emelkedést, szellemi törekvésekben fokozott átható erőt nyújt. Marssal óvatos, visszafogott jó vezető vagy szervező háborús tevékenységekben tisztség, kinevezés.

A Mars a Polaris-szal is együttáll:

"Utat mutatni"

amely viszont betegséget, bajt vagyon elvesztést, szégyent nagy fájdalmat okoz, hagyaték, örökség amely sok rosszal jár. 

A feltörekvő Vénusz a Hamal állócsillagal áll együtt : 

"Követni a saját utadat"

Ptolemaiosz szerint Mars és Szaturnusz természetű, Alvida szerint Vénusz és Szaturnusz. mindenesetre erőszak, brutalitás, kegyetlenség és szándékos gyilkosság jellemzi - ez azért alapvetően jellemző a játékra.

Schedir

"A királynő - női erő, hatalom"

Szaturnusz és Vénusz természetű csillag: slampos, erkölcstelen, szégyentelen, visszataszító, közönséges embert is jelöl és szerelmi bánatot hoz.

Castor együttállás Asc.

"Irni vagy alkotni"

Vegyes hatás, siker kiadói vagy jogi dolgokban váratlan hírnév, de gyakran veszteségek bajok követik. hatalomvágy, erőszak. 

l. teljesen váratlanul pontozták föl a játékot már a demója alapján maximális pontszámokra, hogy aztán  az irigység által riválisok megpróbálják lehúzni a játék értékelését internetes oldalakon, ill. ott volt a bullying a szinkronszínésznő ellen...

Asc: károsodás, szégyen, szűrt sebek, sérülések fogság

A játékban a főhősünk Leon kiválóan bánik a késsel, sokszor ezzel hatástalanítja ellenfeleit, illetve késpárbajt is vív egykori mentorával. Ashleyt pedig, a kísérő karaktert, a szekta fogságából kell kimentenie kalandok árán, miközben van hogy a ő is fogságba esik, ill. sokszor megsebesül.

Az állócsillagokból azt is leszűrhetjük, hogy egy harcos játékról van szó, amely hírnevet és sikert hoz kiadójának, ám ehhez sajnos társulhat szégyen és botrány is.



Mindenesetre ezzel együtt is, egy szép és az eddigi játékokhoz méltó, illetve azokat meg is haladó újragondolását sikerült prezentálnia a Capcomnak ezzel a játékkal.

"A Resident Evil 4 Remake tökéletes egyveleg azoknak, akik imádtak rettegni a Resident Evil 2 Remake-ben  és/vagy a Resident Evil 8 Village után valami hasonlóra vágytak, de eddig nem leltek megfelelő pótlékra."

És mint a horoszkópokból láttuk, ez a játék-felújítás szinte tökéletes kifejeződése és továbbvivése az eredeti elképzeléseknek, és remélhetőleg több ilyen újragondolt, ill. új játék jelenik majd még amely továbbviszi ezt a szellemiséget.


Forrás

Ezt az új horrorjátékot nem lehet abbahagyni

Üdv Raccoon Cityben - A Resident Evil 25.évfordulójára

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése