Oldalak

FILMEK ÉS CSILLAGOK 4.

LELKI GYÖKEREK, ÉRZELMEK ÉS CSALÁD

(Rüdiger Dahlke és Margit Dahlke "A Hollywood-terápia" c.könyve nyomán)

Ez az életszínpad is a fogékonyságunkat jelképezi minden síkon. A pozitiv  vagy negativ kötődésünk a családunkhoz, a hazánkhoz és a saját népünkhöz  messzemenően meghatározza jelenlétünket ezen az életszínpadon  akár akarjuk, akár nem.  A gyerekkorunkból magunkkal hozott tapasztalatok és minták meghatrozzák egész életünket. Ennek az életszínpadnak a nagy kihívása, hogy ellenálljunk a  család által nyújtott biztonság vonzerejének, és kilépjünk az otthon védőfalai mögül, de közben ne szakadjunk el a gyökereinktől. És ezen az életszínpadon kell megtanulnunk kezelni az érzéseinket is.



A IV. ház: a család és az érzelmek háza

A IV. házhoz tartozó bolygó a Hold, és párja, a Rák, amely egy kardinális víz jegy, és legfontosabb kulcsszava a család és az érzelmek. Megmutatja lelkivilágunkat, gyökereinket, családi hátterünket, otthonunkat, legyen az a gyerekkori otthon vagy a felnőttkori, saját otthon már. Ez a negyed mutat rá, hol és hogyan érezzük magunkat biztonságban, mi az ideális környezetünk. Akinek hangsúlyos szerepet játszik ez a ház az horoszkópjában, nehéz feladatokra készülhet az otthonával, az ahhoz fűződő érzelmeivel kapcsolatban. Ez mindennek az alfája és omegája, a közeg, ahova születünk, és amelybe életünk végén megtérünk. 
Kulcsszavak: otthon, család, biztonság, gyerekkor, apa, születés, öregkor, háttér.


A Rák jegy általános jellemzése

A Rák jegy szülöttének általános jellemzésekor a kulcsszó az érzelem. A Rák minden cselekedetét az érzelmei irányítják, ennélfogva viszont nagyon sérülékeny, érzékeny. Mindene a család, ott tud kiteljesedni, az jelenti számára a nélkülözhetetlen biztonságot, érte bármire hajlandó. Nehezen szánja rá magát a kezdeményezésre, visszahúzódó, már-már passzív, kifejezetten konfliktuskerülő, erős intuíciói és empátiája segítik az alkalmazkodásban. Nehezére esik az elengedés, nehezen válik meg dolgoktól, tárgyaktól, emberektől. Belső szabadságvágya azonban néha konfliktusba keveredik passzivitásával, és ez szorongóvá, mártírkodóvá teheti, aki bűntudatkeltéssel próbál meg uralkodni környezetén. Erős megfelelési vágya befolyásolhatóvá teszi, hangulata változékony lehet.
Legmagasabb szintjén a gondoskodás dominál, felelősséget vállal másokért, mélységes együttérzése önzetlen tettekre sarkallja. Törődő szeretet jellemzi.
Középső szinten a Rák már nehezebben vállal felelősséget, inkább óvatosan kivár, kerüli a kockázatot és a konfliktust. Ha mégis belekényszerül, szimbolikus állatához hasonlóan kihátrál a kihívást jelentő szituációkból. Nem bízik magában, fél cselekedni, lépni, inkább visszalép és elmerül az önsajnálatban.
Legalacsonyabb szintjén olyannyira irtózik a felelősségtől, hogy teljes mértékig másokra hárítja. Manipulál és a háttérből uszít, de ő maga nem cselekszik, mások kockázata árán próbálja céljait megvalósítani.


Oroszlán (2016)


Az öt éves Saroo egyszer csak arra ébred, hogy rossz vonattal utazik egyes egyedül, egyre távolabb észak-indiai otthonától. A megrettent és megzavarodott kisfiú másfél ezer kilométerre vetődik el, a nyüzsgő és átláthatatlan Kalkuttába. Valahogy sikerül boldogulnia az utcákon, mígnem egy árvaházban köt ki. Ott egy ausztrál házaspár fogadja örökbe, így biztonságban és szeretetben nőhet fel Hobart városában. Hogy ne tűnjön hálátlannak újdonsült szüleivel szemben, múltját mélyre temeti, vágyával és reményeivel egyetemben, hogy valaha viszontlátja szülőanyját és testvérét. Egy véletlen találkozás más indiaiakkal azonban ismét feltüzeli titkos sóvárgását. Csupán maroknyi emlékkel és egy Google Earth nevű új technológiával, Saroo korunk legnagyobb és legképtelenebb kutatásába kezd elveszett családja után.


A kölyök (2000)


Ha az ember negyvenéves, agglegény, sikeres és elegáns, de naponta legalább négyen nevezik szemét alaknak, elbizonytalanodhat kicsit. Russ Duritz, imidzsügyi tanácsadó azonban nem bizonytalanodik el, mindenkiről megvan a véleménye, és mindenkinek el is mondja. Ám negyvenedik születésnapja közeledtével furcsa dolgok történnek vele. Beköltözik hozzá egy kisfiú, aki kétballábas, elűzhetetlen, Rustynak hívják, és zavarba ejtően hasonlít kéretlen szállásadójára. Hamarosan rájön a hasonlatosság okára és arra, hogy mind a ketten nagyon nagy bajban vannak.


Szerelem a végzetem (2014)

Oren Little nincs különösebben kibékülve a környezetével: festékpuskával kergeti el a kertjéből az odatévedő kutyát, nem hagy parkolóhelyet a szomszédnak, és leginkább cinikus megjegyzésekkel múlatja egyedül az időt. A mogorva ingatlanügynök életébe váratlan változást hoz sosem látott unokája, akit elhidegült fia hagy hátra nála megőrzésre. Mivel Orennek évek óta nem kellett senkiért felelősséget vállalnia, ezért megoldhatatlan feladatként tornyosul előtte a kislány gondozása. Szerencsére a feladatban segítségére siet a szomszédban élő, egyedülálló énekesnő, Leah, akiből előtörnek az anyai ösztönök, ráadásul mind közelebb kerül az addig érzéketlen fajankó benyomását keltő Orenhez. 


Kisanyám – Avagy mostantól minden más lesz (2004)



A csinos és fiatal Helen Harris (Kate Hudson) olyan életet él, amilyenről minden lány álmodozik: Manhattan legmenőbb divatügynökségénél dolgozik, karrierje töretlen, napközben divatbemutatókon pózol fontos embereknek, éjszakáit pedig a város legfelkapottabb klubjaiban tölti. Egy váratlan telefonhívás azonban mindent megváltoztat. Helen döbbenten értesül arról, hogy nővére és sógora egy balesetben meghaltak és három árvát hagytak maguk után. A 15 éves Audrey (Hayden Panettiere), a tízéves Henry (Spencer Breslin) és az ötéves Sarah (Abigail Breslin) Helen nénihez költözik. Az ismeretlen vizekre jutott Helen kezdetben régi életmódját megtartva igyekszik a gyereknevelés elvárásainak is eleget tenni. 


Mama (2015)


Magda, az állását vesztett tanárnő, élete legmegrázóbb napját éli meg. 
Egy rutin mammográfiai vizsgálat alkalmával daganatokat észlelnek a mellében, és ezt követően tudja meg azt is, hogy férje a nyarat a szeretőjével Madridtól távol tölti. Orvosa szerint szerencsére jó kilátásai vannak a felépülésre és a gyógyulásra, ám fájdalmas sugárkezelések várnak rá. Az orvostól Magda fia, Dani focimeccsére megy, ahol megismerkedik Arturo-val, a Real Madrid utánpótlás edzőjével, aki örömére épp az ő fia játéka miatt látogatott el a mérkőzésre. Miközben Dani jövőjéről kezdenek beszélgetni a férfi szörnyű hírt kap: feleségét és lányát baleset érte. Az összeomlott férfit Magda kíséri el a kórházba. A két ember sorsa különös módon összefonódik, és a kilátástalan helyzetükből a másik segítségével találják meg a kiutat és nyer új értelmet az életük. 


Bárcsak itt lennék (2014) 


Aidan, a sikertelen színész magánéletében, apaként és férjként is kudarcot vall. A harmincas évei közepén járó férfi váratlanul eddigi élete átértékelésére kényszerül és énjének eddig ismeretlen részeit fedezi fel. Keserédes mai történet a kertvárosokból, a független filmes Zach Braff és Kate Hudson kiváló párosával.





Vicceskedők (2015)


Egy testvérpár, egy fiú és egy lány visszatér ősei otthonába, hogy világhíres szüleik eltűnésének körülményeit kivizsgálják.






Forrest Gump (1994) 


Forrest Gump mindent látott és mindent átélt, de nem mindent értett. Nem éppen a legfényesebb elme. De hát az anyja is mindig azt mondta: „Csak az a hülye, aki hülyeséget csinál.” Forrest Gump pedig semmi egyebet nem csinált, mint jelen volt a XX. század minden fontos eseményén a focipályától a harctérig, az elnökök klubjától a médiavitákig, míg végül meg nem pihent egyetlen igaz szerelme karjában. Forrest Gump IQ-ja nem szárnyal az egekig, de rendkívül becsületes és jólelkű fiú. Különös véletlenek azonban hozzásegítik, hogy az 1950-es évektől 1970-ig Amerika minden jelentős eseményén részt vegyen, és minden jelentős személyiségével találkozzon, köztük: Elvis Presley-vel, JFK-vel, Lyndon Johnsonnal, Richard Nixonnal. Forrest elvégzi a főiskolát, harcol Vietnámban, élsportoló lesz, az egyetlen probléma csak az, hogy túl buta ahhoz, hogy megértse ezen fontos események jelentőségét. 


Nevem Sam (2001) 


Sam Dawson okos, mint egy hétéves. A baj csak az, hogy elmúlt harminc és egy betegség miatt sosem fogja meghaladni egy kisgyerek szellemi színvonalát. Ő neveli kislányát, Lucy Diamondot, aki lassacskán okosabb lesz az apjánál. A gyámügyi hatóságok a gyerek érdekében nevelőszülőkhöz költöztetik Lucyt, ám Sam agya vissza akarja kapni lányát. A kirendelt védőügyvéd, Rita Harrison kezdetben vonakodik az ügytől, ám lassacskán rájön, milyen sokat tanulhat szellemileg visszamaradott védencétől. 




Tűzfény (1997)

A béranyaság létezett a korábbi századokban is? A viktoriánus, prűd erkölcsű Angliában, 1838-ban Elizabeth, a fiatal házvezetőnő elvállalja egy névtelenségbe burkolózó földesúr gyermekének kihordását. Cserébe családja adósságainak eltörlését kéri. A gyermek születése után Elizabeth átadja a gyermeket. Hét évvel később felfogadják egy távoli kastélyba dajkának. A lány apró jelekből rájön, hogy gyermeke apjánál kapott állást. Gyengéden ápolja végre saját kislányát, boldogság és boldogtalanság között lebeg, amiért soha nem fedheti fel titkát…




Tanguy – Nyakunkon a kisfiunk (2001) 



Tanguy Guetz egy módos család egyetlen gyermeke. Bár már 28 éves, még mindig otthon lakik, és úgy tűnik, nem is akar elköltözni. Kényelmes élete van, semmiről sem kell gondoskodnia, nem kell számlákat fizetnie, és azzal a két emberrel él együtt, akiket a világon a legjobban szeret. A komfortérzés azonban nem kölcsönös. Amikor szülei megkezdik a költöztessük-el-a-fiunkat hadjáratot, tökéletes kőfalba ütköznek. Tanguy politikatudományokból szerzett diplomát, megtanult japánul, és jelenleg a kínai filozófiát tanulmányozza, így olyan lelki nyugalommal fogad minden ellene irányuló szülői akciót, hogy azt egy százéves kínai bölcs is megirigyelhetné.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése